Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, May 3, 2012

Pengajaran di Tanah Suci


Hari ini seawal 2 jam saya sudah sedia berada ditengah-tengah dataran Masjidil Haram. Waktu itu setelah selesainya tahajjud saya terfikir untuk tawaf sunat.Maka saya tinggalkan beg,barang-barang dibawah jagaan kawan yang juga berada di kawasan tersebut. Hanya tasbih yang dibawa sebagai peneman. Jika sebelum ini saya sering berkepit dengan buku doa namun untuk kali ini saya lebih suka menggunakan saat tawaf untuk membaca Al-Quran.
Oleh kerana waktu puncak,orangnya pula Begitu ramai.Umrah kali ini saya dapati keadaannya seperti musim haji.Maka apabila tawaf yang bersifat ibadat fikliyyah (perbuatan) maka lebih baik dijaga tatacara ibadat tersebut.
Apa yang ingin dikongsi cerita adalah tentang doa.Apabila selesai tawaf, saya kembali ke tempat kawan berada,ternyata semua mereka tiada. Apapun saya terfikir bagaimana mencari mereka dalam lautan manusia,sementelah tiada tempat khusus yang saya ketahui biasa mereka duduk.
Lalu masa menunggu subuh saya panjatkan doa agar dipertemukan dengan mereka. Saya memujuk hati bahawa setiap sesuatu itu dari Allah. Membayangkan semua duit ringgitn telefon,kasut dll berada dlm beg tersebut saya cuba untuk husnuzhan.
Saya yakin akan bertemu mereka. Setelah selesai subuh, orang ramai sudah beransur pulang,lalu saya menganjak ke dataran. Namun terdetik niat dihati,jika kawan tersebuit tidak ditemukan maka saya pasrah.Apa yang penting saya ingin menghayati masa selepas subuh dgn melihat kaabah.
Waktu berjalan hampir ke arah tangga,Masya Allah saya terserempak dengan rakan yang diamanahkan menjaga beg tersebut. Berpelukan kami kerana gembira dan tidak menyangka Allah mempertemukan kami dalam lautan manusia yang jika difikir mustahil untuk bertemu.

Sedang kami bertiga berkongsi kegembiraan,kawan seorang lagi hilang dicelah lautan manusia. Sampai sudah tidak bertemu.Bila sampai di hotel kami dimaklumkan sahabat tersebut dia pulang berkaki ayam. Padahal saya yang sepatutnya orang pertama pulang berkaki ayam jika tidak ketemu rakan tersebut. Itulah keadaan di Tanah Suci. Allah memakbulkan banyak perkara dan ada setengahnya perkara yang baik@tidak baik ibarat diberi secara CASH.
Wallahuaalam


No comments:

Post a Comment