Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, August 27, 2012

Jaga Tuturkata ,Fikir Bila Berbicara, Perhalusi Semua Perkara



Sejak kecil kita dididik oleh ke dua ibu bapa untuk menjaga tuturkata, bersopan bila bercakap agar tidak bercakap secara biadap atau melanggar saranan agama dam tatasusila budaya. Namun perhatikan bagaimana sebahagian kita menulis dan mengkritik di media internet seperti FB dan sebagainya. Memang adakala mulut tidak bertapis untuk menyuarakan apa sahaja rasa hati hingga memberi komen ikut sesedap bicara.

Seringkali apabila kita baca paparan di FB ada masa kita mengurut dada, saat meneliti tutur bicara. Pernah juga secara terbuka mendengar bagaimana orang suka mencarut dan menggunakan perkataan yang tidak baik apabila bercakap atau berinteraksi sesama sendiri. Bukan mengata diri ini bagus serba serbi, tetapi pernahkah kita terfikir saat kita menggunakan bahasa yang amat tidak sesuai, tempiasnya akan pergi kepada anak-anak. Mungkin anak-anak tidak mendengar kita, tapi aura kita sebagai ibu dan bapa itu pasti akan menurun kepada anak-anak secara tidak langsung. 


Benci, tidak suka, tidak sebulu, menyampah, dendam atau apa sahaja yang ada disudut hati cukuplah ia disimpan disitu. Berfikirlah sebelum mengelurakan setiap patah perkataan yang mungkin boleh mengguris perasaan orang lain atau dalam masa yang sama MENGAMBARKAN SIAPA DIRI KITA YANG SEBENARNYA.... Ingatlah pepatah Melalyu kita..kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa. 

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment