Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, August 10, 2012

Senario Belajar Dulu dan Sekarang


Bila mengenang kerenah pelajar-pelajar memang adakala kita tersenyum sendiri walau ada ketika terpercik juga perasaan geram bila kita sedang mengajar, mereka tidak fokus pada apa yang dibincangkan tetapi sibuk melihat skrin telefon, melayan facebook dan sebagainya. Melihat mereka terkial-kial menjawab soalan  sewaktu exam akhir  terdetik rasa simpati namun di sudut hati berkata juga, alangkah baik jika masa belajar mereka lebih fokus. Itulah gelagat pelajar zaman sekarang. Jika waktu saya dahulu,usah nak melihat telefon, keluar masuk sesuka hati dari kelas waktu belajar tidak pernah bahkan sepenuhnya fokus pada apa yang diperkatakan pensyarah. Maklum zaman itu pun belum ada gadjet yang cangih, apalagi media internet seperti facebook, twiter dan sebagainya. Sementelah kita rasa sayang untuk keluar waktu pensyarah mengajar kerana  ilmu yang dibimbangi kita akan ketinggalan.

Dulu-dulu jika nak buat assignment pun terpaksa menaip dengan mesin taip. Zaman sekarang banyak kemudahan. namun bila ada banyak kemudahan maka ada banyak pula gangguan kepada pelajar. Saya ingat masa dulu boleh dikatakan setiap orang punyai walkman/radio, kawan-kawan saya kebanyakannya memilikinya. Namun tidak pada saya, pertama saya tidak mahu memiliki kerana merasakan membazir sebab terpaksa membeli bateri (duit yang ada baik disimpan), keduanya saya melihat perkara tersebut lebih membawa "lagha" dari memberi manfaat. Ketiganya saya sakit telinga mendengarnya dan tidak mendapat ketenangan. 
Itu pengalaman masa saya belajar yang sudah pasti amat berbeza dengan apa yang pelajar-pelajar saya lalui. Kalau dulu bercakap-cakap antara lelaki dan perempuan pun dah terasa segan, orang sekarang berkepit seperti suami isteri walhal tiada apa hubungna di dalam kampus seperti tidak rasa bersalah. Walaupun begitu tidak semuanya begitu... Senario yang amat berbeza... apapun moga mereka success... 

Wallahuaalam. 

No comments:

Post a Comment