Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, January 22, 2013

Atasi Kerenah Birokrasi

Ramai sahabt saya merungut tentang amalan birokrasi yang sering berlaku hingga menyrbabkan kerja mudah menjadi susah. Sebenarnya saya juga mengalami perkara yang sama. Semua itu memang menuntut kesabaran yang tinggi. Adakala jika sabar itu tiada pasti perasaan marah yang membuka-buak mampu dilepaskan ibarat bom atom. Cuba kita tanya diri kita sendiri, adakah kita tanpa sedar melakukan perkara yang sama kepada orang lain? Contohnya menyusahkan perkara yang sepatutnya mudah bila beruurusan. Adakala tanpa sedar kita payah untuk bertimbang rasa, mengalah dalam perkara yang sepatutnya dan tidak bertegang urat dalam hal yang tidak perlu. 

Ada orang yang begitu 'strict' atau 'particular' serta 'banyak songeh' melebihi orang atasan mereka. Soalnya wajarkah kita bersikap demikian. Tidakkah islam itu mengajar kita untuk mempermudahkan, pastinya Allah akan mempermudahkan kerja kita juga. 
Wallahuaalam


No comments:

Post a Comment