Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, January 16, 2013

Tips Membina Semangat yang Hilang

Tiap kali bila kerja menimbun maka kita seperti 'lost' tidak tahu mana yang perlu disiapkan dulu. Ada ketikanya kita hilang semangat bila kerja yang sudah sedaya mungkin dilakukan terbaik,tapi ia dicemuh oleh boss. Motivasi atau semangat akan hilang dengan pelbagai sebab,terutama bila kerja bertimbun kita dengan sendiri ada rasa ingin menangguh dengan alasan tidak mampu berfikir dan memberi keutamaan mana dulu yg perlu disiapkan.

Perkara ini berlaku kepada ramai, contoh anak saya sendiri mengadu(semlm telefon,hari ini cal lagi mengadu perkara yg sama) ada 12 subjek homework perlu disiapkan,Alih-alih semua tidak terbuat. Saya berikan beliau tips;
1. Jangan fikir kerja itu banyak,ringankan fikiran dengan membuang rasa bebanan tersebut
2.Pilih sama ada mahu yang senang atau buat yang susah dahulu.
3.Letak keinginan yang tinggi utk menyelesaikan tygasan
4.Perlu buat pengorbanan.(Berletih dan berpenat demi mendapatkan ganjaran)
5.Percaya kita mampu melakukan
6.Doa Allah beri kekuatan dan kemudahan

Wallahuaalam.Selamat Mencuba
Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment