Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, January 29, 2013

Bila Silaturrahim Terpahat Kukuh Segalanya Indah


Kerinduan pada kampung halaman seringkali mengamit diri untuk pulang.. namun dek kerana ada sahaja halangan maka impian tidak kesampaian. Namun sesungghunya Allah itu Maha pengasih dan Penyayang. Ia mempermudahkan dan memberi dengan banyak cara. Bila memikirkan kembali perjalanan sesuatu perkara maka kita merasa bersyukur denganNya.. Sungguh Allah mengetahui gerak hati.. memang agak lama saya tidak pulang ke kampung halaman sendiri.. tetapi kerinduan saya tetapi terubat.. adik beradik sejak dua bulan yang lalu silih berganti berkunjung ke rumah. Kebetulan mereka menghantar anak-anak yang sambung belajar di IPT di sekitar Lembah Klang. 

Inilah ukhuwwah..ia lebih bernilai dari segalanya. Tiap kali Allah menguji dengan pelbagai perkara, namun  Dia memberikan hikmah dari ujian itu dengan pemberian kasih sayang. Bagi yang mungkin jauh hubungan dengan adik beradik, ipar duai.. cubalah mencari titik temu.. cubalah memeterai kasih sayang dengan banyak berlapang dada dan memaafkan kesilapan yang ada. Pengalaman sendiri boleh saya katakan biarpun kehidupan semasa kecil penuh liku dan cabaran kerana bergelar yatim, namun ia mengukuhkan ikatan kami adik beradik. Kemesraan dan kasih sayang antara kami begitu utuh. Kami berkongsi segala-gala baik duka dan derita. Bukan tidak ada percikan fitnah atau cetusan perkelahian namun ia cepat tersiram dengan toleransi dan saling bertolan ansur. Ibu banyak mendidik kami untuk meletakkan perhubungan mengatasi segalanya. Ternyata ia amat berbaloi dengan anugerah kasih sayang dan kebahagiaan keluarga.. yang mana perumpamaaan menyatakan..air dicincang tidak akan putus.. Moga Allah memberkati dan merahmati kaum keluarga kami... Ameen



No comments:

Post a Comment