Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, January 26, 2013

Wajarkah Dasar 'Streaming' Dilakukan Di Sekolah

Saya kadang-kadang tidak pasti dan ada juga masanya keliru antara pencapaian pelajar dan juga target sekolah. Mungkin rata-rata sekolah mahukan pencapaian yang cemerlang. Maka sudah pasti untuk memastikan kecemerlangan pelajar maka pelbagai strategi akan dilakukan. Di sekolah anak saya sendiri, pelajar aliran sains agama hanya terdaapt 2 kelas sahaja. Untuk masuk ke aliran agama ini pelajar haruslah mendapat 9A dalam PMR. Untuk tahun ini pelajar yang 2 kelas ini sekali lagi dibuat streaming berdasarkan peperiksaan akhir tahun. Ini bagi memastikan satu kelas yang terbaik itu pelajar berjaya memperoleh 12A+. Maka adalah pelajar yang merasa tertekan kerana guru-guru seperti mahu memberi tumpuan kepada pelajar yang lebih bagus prestasi mereka. Pelajar yang berada di satu kelas lagi merasa seperti tersisih. 

Kadang-kadan dalam mengejar target, emosi pelajar perlu diambil kira. Guru-guru juga tidak boleh fokus hanya kepada pelajar yang dirasakan mampu meraih 12A+ berdasarkan pencapaian akhir tahun. Mungkin ada kewajaran unutk memberi tekanan kepada pelajar agar berusaha gigih, tetapi ia perlu diambil kira banyak perkara. ini termasuk jumlah pelajar keseluruhan. Jika ini berlaku disekolah harian, maka tidak pelik ada pelajar yang tidak mahu ke sekolah serta tidak berminat ke sekolah hanya kerana merasakan cikgu mengamalkan favorotisme. Bagi sekolah berasrama penuh yang rata-rata pelajar sudah terbukti cemerlang, mengamalkan dasar streaming pada saya agak kurang wajar... Hakikatnya kita mengejar kecemerlangan dengang mengira jumlah A+..tanpa melihat sisi lain seperti kemahiran dan minat pelajar yang sebenar. 

Di sekolah rendah anak saya sendiri, yang menjadi sekolah rendah terbaik di daerah KS. Murid-murid memang pandai-pandai hingga apabila di streaming beza antara satu pelajar hanya 0.0 % sahaja. Lalau berlaku persaingan yang amat sengit hingga tiap kali peperiksaan akhir tahun semua yang berada di kelas hadapan berdebar. Ada yang memang betul-betul cemerlang, ada yang mengharapkan rezeki. Setiap ibu bapa mengharapkan anak-anak berada di kelas terbaik. Walau apa sekali pun anak kita.. mereka bukan perlu cemerlang satu perkara..tapi pastikan akhlak merekaj uga terbaik.. Solat mereka sempurna.. Pesan saya kepada anak-anak.. terutama yang bakal menduduki peperikasaan penting.. kita bukan sekadar mengutip berapa banyak A+.. tapi dalam perjalanan itu kita mahu membawa amal terbaik untuk dipersembahkan kepada DIA.. A+ itu lebih penting unutk ibadat kita... 

Wallahuaalam.    

No comments:

Post a Comment