Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, January 24, 2013

Menghayati Maulidur Rasul 1434/2013M


Salam Maulidur Rasul buat semua,
Harapan dengan datangnya hari yang mengingatkan kita kepada kelahiran baginda Rasulullah akan meningkatkan juga ibadat kita. 12 Rabiul awal jatuh pada hari Khamis tahun ini. Kita disunatkan berpuasa sempena hari Khamis bahkan sunat melakukan puasa hingga ke Hari Isnin. Rygi sekiranya kita sekadar bercuti, menghabiskan masa dengan menonton TV bersantai, membeli belah, dan apa sahaja aktiviti tanpa kita meraikannya dengan menambahkanb amalan ibadat sebagai menunjukkan rasa syukur kepada Allah serta memperbanyakkan amalan berselawat kepada Nabi Muhammad. 

Kita lihat ramai yang begitu ceria dan berseronok untuk menyambut maulidurrasul dengan membuat perarakan serta membawa pelbagai sepanduk. Ia bagus untuk mengingatkan betapa Rasulullah itu masih hidup dalam sanubari kita semua walau jasad baginda tidak didepan mata. Pun begitu dalam menyambutnya jangan kita leka hingga membuat perkara dosa. Selawat pula bukan semata-mata menunggu hari kelahiran baginda iaitu setiap kali tiba 12 Rabilulawal, tetapi biarlah ia menjadi amalan yang konsisten sepanjang masa, walau di mana sahaja. Moga lidah kita sentiasa basah dengan selawat, hait kita sentiasa berdetik untuk berselawat. Moga di akhirat kelak kita semua deberikan syafaat oleh baginda Nabi Muhammah s.a.w. Ameen. 

No comments:

Post a Comment