Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, January 31, 2013

Perlukah Bersaing?


Seringkali kita dengar orang berkata, hidup perlu bersaing secara sihat baik apa sahaja yang kita buat.. terutama dalam kerjaya yang diceburi...lebih-lebih lagi kerjaya berbentuk perniagaan. Betulkah begitu? Saya kurang bersetuju dengan konsep persaingan. Pada saya menyebut perkataan itu kurang memberi rasa positif pada diri. Kerana mahu bersainglah maka akan timbul sifat irihati, dendam, tidak puas hati dan pelbagai lagi. Persaingan juga menyebabkan hubungan menjadi renggang. Persaingan juga menyebabkan jiran bermasam muka dan tidak bertegur sapa. Persaingan juga menyebabkan adik beradik menjeruk rasa.. 

Maka dalam hidup kita, jika kita bersaing kita akan sentiasa lelah. Lelah dan penat kerana mahu menghambat apa yang orang lain capai. Termengah nafas kerana mahu mengejar apa yang telah orang lain cipta. Semput nadi kerana mahu miliki apa yang orang lain miliki... jadi kita tidak perlu bersaing dengan orang yang telah berjaya atau miliki kejayaan.. Cukuplah jadikan mereka sebagai kayu ukur untuk kita capai apa yang mahu kita capai. Cukup ia sebagai gambaran kepada kita bahawa kalau kita mahu kita juga mampu memiliki.. cuma jangan kerana MAHU itu kita meninggalkan apa yang penting dan perlu diberi lebih keutamaan dalam hidup ini. 

Bagi yang berniaga.. tiada istilah bersaing..namun perlu bersama-sama meneroka dan berkongsi apa yang boleh agar sama-sama mengecapi kejayaan.. bagi yang berjiran pula bukan mahu menunjuk siapa lebih kaya antara kita..  bagi yang bersaudara..tiada apa yang membezakan kita..kerana kita dari uri yang sama...
Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment