Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, January 24, 2013

Sabar yang nyata


Setiap kali mendengar masalah yang dicurahkan, maka setiap kali itu saya katakan bahawa penyelesaian hanya kembali kepada fitrah kita sebagai hamba. Tanyalah Dia pasti ada jawapannya yang bakal memberikan kebahagiaan buat kita. Sabarlah dengan ujian. Adakala payah juga bercakap dengan segelintir individu yang merasa sudah melakukan terbaik dan seperti tidak sabar malah amat tertunggu-tunggu bila Allah akan menjawab segala doa. 

Seseorang yang ikhlas beramal pastinya tidak terlalu menunggu.. bahkan sepi yang terasa adalah satu keindahan.. kesedihan yang mendatang adalah satu kebahagiaan yang tersirat.. Maka bila terjatuh dalam permasalahan yang memberi simpang bercabang dan depannya berliku-liku.. maka yakinlah.. saat kita pasrah denga segala musibah dan ujian.. maka saat itu kita melihat..disitulah penyelesaian.. Maka kembalilah menyakini Allah dengan jujur dan ikhlas..ia bukan semata melalui ungkapan..kejujuran terungkap dari bahasa badan yang mengajak diri untuk terus beramal dan berharap hanya padaNya. Sabar yang nyata dari bicara hamba tanpa mengira bila..tanpa bertanya kenapa.. tanpa mengulas bagaimana... Moga lapanglah hati mu.. pasrah mu berpanjangan..Allah melindungimu dari bisikan syaitan.. memiliharamu dari kejahatan .. 

No comments:

Post a Comment