Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, January 6, 2013

Best ke masuk asrama?



Sekiranya orang bertanya seronok ke sekolah asrama maka saya akan menjawab ya.Tidak terkira pengalaman dan kenangan di sekolah asrama.Daripada zaman homesick sehinngalah ke zaman senior year semuanya mempunyai pahit manis dari tahun ke tahun.Sekolah asrama juga banyak mendidik saya untuk menjadi insan yang lebih baik dari segi pelbagai aspek.menjadika kita lebih matang dalm membuat sebarang keputusan. Ini kerana di asrama kita yang menetukan cara kehidupan kita sendiri.
Di sini juga saya belajar membuat keputusan berdasarkan kesilapan yang lalu. Antara perkara yang paling saya suka mengenai sekolah asrama adalah kerana saya mempunyai banyak ikon yang boleh dicontohi selain dripada kedua ibu bapa saya, semangat untuk mnecapai kejayaan bersama-sama, sentiasa mengambil berat antara satu sama lain dan yang paling istimewa adalah hubungan silaturrahim antara satu sama lain yang mana mereka yang bersekolah di asrama sahaja yang akan faham betapa kukuhnya persahabatan itu. 
Mungkin ada yang mengatakan bahawa meraka yang bersekolah di asrama tidak open minded kerana terkurung di dalam sekolah. Ada benarnya hal itu tetapi yang akan menentukan kehidupan kita di luar sana adalah jati diri yang kukuh. Sekiranya kita mempunyai jati diri yang kukuh walau kita berada di mana-mana sekalipun insyaallah kita akan mampu bertahan. Perkara inilah yang diterapkan di sekolah asrama.

Dari cacatan Anis Najwa

No comments:

Post a Comment