Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, January 3, 2013

Wahai Guru...Jadilah Murabbi


Salam Jumaat, moga Jumaat kali ini memberi lebih keberkatan buat kita semua. 
Sesuai dengan tahun baru dan sekolah telahpun bermula, ibu bapa sibuk mempersiapkan anak-anak. Manakala guru-guru juga sibuk mempersiapkan diri untuk mengajar anak-anak didik. Saya pasti pelajar saya yang bergelar pendidik penuh semangat dan bermotivasi untuk hadir dan mencurahkan ilmu kepada pelajar-pelajar mereka. 

Pesanan saya dari dulu, termasuk mengingatkan diri sendiri. Apabila mahu menjadi pendidik dan mentarbiyyah anak-anak didik maka sudah pasti kita akan berdepan dengan pelabagi cabaran dan beban tugas. Apapun janganlah kita merungut atau putus asa, kerana ganjaran menjadi pendidik ini besar pahalanya. Faktanya ramai yang boleh menjadi guru, tetapi berapa ramai yang mampu mendidik dan memegang title "murabbi". Berapa kerat dikalangan guru-guru sanggup dan ikhlas membimbing pelajar-pelajar mereka, terutama mereka yang prestasinya lemah. Berapa ramai guru yang sanggup memikul tugas 'extra' mendekati pelajar yang bermasalah? Memahami kenapa mereka menjadi begitu? Berapa ramai yang sanggup bersusah payah menambah ilmu di dada sebagai bekal sedang dalam asa yang sama perlu bekerja?

Sudah pasti bukan mudah menjadi murabii jika kita berkita dan hanya mahu makan gaji semata. Maka kerana itu orang yang faqih berbeza dengan orang yang berilmu.... Mana satu anda pilih?
Walaahuaalam.


No comments:

Post a Comment