Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, January 28, 2013

Sekali air bah..sekali pasir berubah


Sekali air bah..sekali pasir berubah.. mungkin ada betulnya bila memperkata soal kasih sayang.. soal hati.. tetapi pokok pangkalnya juga bergantung kepada diri sendiri.. Minggu lepas saya didatangi 2 orang berbeza situasi dan keadaan..mungkin kerana harapan dan impian juga berbeza. Seorang hamba Allah bila diceraikan suami lebih mahu memberi masa membesarkan anak-anak serta menutup pintu pada perkahwianan baru. Manakala seorang hamba Allah yang seorang lagi pula amat membutuhkan perkahwinan yang baru serta sanggup berkongsi suami dek kerana merasakan ada cabaran yang lebih besar jika masih menyandang status ibu tunggal. Biarpun bekas suami meminta unutk kembali tetapi hati telah tertutup untuk si dia... 

Sebenarnya pada hemat saya kehidupan kita banyak berkisar kepada apa yang kita mahu.. ibu saya bergelar ibu tunggal diusia 36 tahun apabila ayah saya meninggal.. Beliau memilih utk tidak berkahwin semula biarpun ramai yang mahu menyunting baik suami orang dan juga duda..bahkan ada bujang terlajak yang mahu mencuba nasib. Namun semua tidak berjaya kerana impian ibu mahu membedarkan anak-anak hingga berjaya.. Dalam pada itu boleh dikatakan hampir tiada fitnah kerana ibu amat menjaga maruah diri.. pun begitu bagi ibu tunggal yang diberi rezeki unutk bertemu jodoh semula.. maka jika rasa ia terbaik buat diri dan anak-anak..maka tidak salah berkahwin smeula dan membina kehidupan baru.. 

Kebahagiaan pasti akan dikecapi..walau dimana kita berada walau apa keadaan yang kita pilih..kerana bahagia ada dalam diri sendiri ...

No comments:

Post a Comment