Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, May 7, 2013

Disebalik PRU 13


Semalam selesai mengundi, tetapi demam PRU 13 belum habis... ada sahaja berita dan analisa-analisa tentang keputusan PRU 2013 tertera di FB. Tidah mahu baca seperti perlu baca.. lalu banyak masa dihabiskan membacanya.. Sungguh ini satu pengalaman berharga mengundi..yang sebelum ini saya abaikan...

Apa ada disebalik PRU 13 ini? Ia menyedarkan saya betapa sebelum ini saya tidak mahu mengambil endah tentang politik..bagi saya politik ini banyak yang tidak betul dari yang betul.. Biarpun begitu saya dari dulu memilih sekadar dalam hati parti mana yang lebih baik pada penilaian saya...

Banyak perkara tertangguh bila hati bersedih dengan keputusan PRU 13. Hakikatnya itulah perjuangan.. Ia bukan mudah melawan arus dengan bersenjatakan agama. Jika tidak amat mudah Rasulullah memenangi hati Arab Jahiliyyah.. tapi janji Allah itu pasti.. kemenangan pasti akan berpihak pada Islam.. Saya percaya tiada pemimpin yang sempurna.. tapi kita memilih yang terbaik... Banyak hikmah saya perolehi dari semua ini.. Jika di dunia begitu banyak laluan sukar.. tapi jika kita berada dalam garis panduan Illahi pasti pejalanan ke dunia abadi itu lebih mudah..
Mengingatkan kata-kata ulama hebat.. Jaga dosa pahala maka kita akan terselamat..
Wallahualam



No comments:

Post a Comment