Rasanya bila tidak menulis tentang warga pendidik ia seperti tidak sah, apa lagi dengan kedatangan hari guru yang saban waktu hadir tiap tahun. Persoalan yang bermain diminda adalah sejauh mana warga pendidik baik yang bergelar cikgu (tadika, sek.ren, sek men) kolej,IPT(A/S) atau pendidik yang mengajar secara tidak formal seperti pendakwah/penceramah bebas, pekerja kebajikan, dan sebagainya yang boleh diangkat sebagai "pendidik'
Pengajaran bermaksud dalam bahasa Arab ialah taalim
manakal pendidikan pula bermaksud tarbiyyah. Pengajaran dan pendidikan
merupakan dua perkara penting di dalam memmbangun dan membina insane menjadi manusia
berguna. Namun apa yang perlu diberi kefahaman bahawa pengajaran dan pendidikan
ada bezanya biarpun ramai yang menafsirkan sebagai sama. Contohnya di Negara kita
dulu diberi nama Kementerian Pendidikan, bila berubah orang yang tampuk
pimpinan ia bertukar kepada Kementerian Pelajaran.
Jika kita perhatikan pengajaran lebih khusus kepada
belajar atau menimba ilmu manakala pendidikan berkait dengan tarbiyyah iaitu mendidik dan membinaa
insan baik dari segi spritual, mental,
fizikal dan emosi menjadi manusia berguna. Sebagai seorang yang bergelar guru
maka mereka lebih kepada mengajar pelajaran semata, tetapi bila digelar
pendidik mereka ini bukan sekadar memberi ilmu tetpai dalam masa sama mendidik
anak didik dengan memberi pengetahuan, membangun jiwa dengan nilai-nilai yang
syumul.
Oleh kerana pelajaran melibatkan proses
belajar atau transformasi ilmu daripada guru kepada murid maka objektifnya
lebih menjurus agar pelajar dari tidak tahu akan tahu, tidak pandai menjadi
pandai, kurang ilmu akan bertambah ilmu pengetahuan ini beseuaian dengan
perkataan mengetahui atau alim dalam bahasa Arab. Manakala pendidikan adalah
proses mendidik yang melibatkan penerapan nilai-nilai murni yang sedia ada
dalam Islam.
Oleh itu dalam konsep pendidikan ia
melibatkan proses pemahaman, penghayatan, penjiwaan, dan pengamalan kepada ilmu
yang dikongsi oleh pengajar. Ia bukan semata untuk pelajar menjadi celik ilmu,
tetapi leboh penting lagi transformasi ilmu dari guru kepada pelajar akan
menjadi lebih efektif kerana ia melibatkan penghayatan kepada apa yang
dipelajari melalui pengamalan/ praktikal dalam kehidupan. Jika setakat belajar
dan tahu tetapi tiada pengamalan dan penghayatan kepada ilmu tersebut maka perkongsian
ilmu itu tidak mampu menerpkan nilai-nilai yang sepatutnya sekaligus gagal
mendidik manusia menjadi bukan setakat pandai tetapi mampu menilai buruk baik
sesuatu perkara.
Apabila seseorang guru mendidik pelajarnya,
ia bukan setakat menyampaikan ilmu, tetapi menerangkan kepada mereka siapakan
yang memmjadi Pemilik ilum tersebut? Ia juga boleh menjelaskan kenapa ilmu itu
perlu dan dimana manfaat ilmu tesebut patut digunakan? Jika tiadanya amalan
mendidik ini maka sebab itu lah jika kita perhatikan scenario jari ini dimana
anak-anak yang cemerlang akedemik tetapi di sudut akhlaknya mereka gagal.
Mendidik itu bukan satu perkara mudah kerana
pendidik adalah role model kepada anak didik. Ura seorang pendidik seperti
akhlak yang baik, syakhsiah yang terpuji yang ada pada pendidik akan dicontohi
oleh anak-anak didik. Salah satu sebab kegagalan dalam system pendidikan yang
ada kerana pendidik sendiri tidak mempunyai imej seorang pendidik. Tingkahlaku
dan imej diri tidak melambangkan seorang yang berilmu dan mampu mendidik
pelajar-pelajar seklaigus menjadi role model kepada mereka kerana pendidik
sendiri tidak menerapkan nilai yang sepatutnya ada pada diri mereka untuk
dijadikan contoh dan teladan.
Ramai orang boleh menjadi pengajar tetapi
tidak semua mampu mendidik. Ilmu dan pelajaran yang diberi tanpa melibatkan
proses pendidikan akan menghasilkan masyarakat yang pincang. Pelapis atau
generasi yang gemilang tidak mampu dilahirkan jika proses mendidik tidak
dijalankan sebagaimana sepatutnya. Mendidik dengan ilmu akan memberi garis
pandu kepada anak didik lahir menjadi insane terbilang.
No comments:
Post a Comment