Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, July 11, 2013

Tarbiyyah Ramadhan: Melatih Diri


Bismillah dan selamat berpuasa pada semua Muslimin Muslimat, hari ini adalah Jumaat pertama bagi Ramadhan tahun ini. Sungguh amat teruja menyambut puasa, di ambangnya Allah menguji dengan MASA dan AMANAH. Sungguh masa itu milik DIA. Saat kita amat mendambakan masa maka dia menguji kita. Terasa 24 jam itu tida kecukupan. Bukan sekadar mengisi masa untuk melangsaikan tanggungjawab sedia ada bahkan bila datangnya Ramadhan peruntukan masa untuk dekat kepadaNya itu juga bagi mencari REDHANya seperti tidak kecukupan.

Lalu bagaimana mewarnai Ramadhan kali ini? Sekadar Muhasabah bersama sudahkan kita mencapai target jangka pendek contoh berapa juzuk Al Quran telah kita baca? Berapa helaian hadis atau tafsir telah kita selak dan baca? Berapa banyakkah sudah kita bersedekah? Dan lebih penting lagi sejauh mana mengisi Ramadhan dengan mentarbyyah diri dengan menjauhi perkara yang dilarang serta mengubah tabiat buruk sedia ada.

Ramdhan yang sedang dijalani, moga keberkatannya akan membawa kita menjadi lebih baik dari sebelumnya. Mari sama-sama menjadikan Ramadhan sebagai madrasah untuk kita mendidik jiwa menuju bahagia abadi. Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment