Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, July 4, 2013

Mendorong Gaya Nabi

Bismillah,

Terasa lama tidak menjengah di sini, masa sesungguh cemburu, namun seperti banyak perkara mahu dikongsi. Isu yang paling dekat dengan situasi semalam adalah bila memperkatakan tentang kerjaya bisnes. Ada yang baru mahu menceburi dan ada yang sudah lama menceburi bidang ini. Ada yang pantas mengecapi kejayaan dan ada yang seperti lambat mahu berjaya. Lalu kita akan tercari-cari tips dan resepinya. Apa sahaja tujuan dan matlamat maka ia perlu dilihat kepada bagaimana kita melayan staf kita.  Ini adalah antara cara bagaimana Nabi mendorong sahabat.

Mendorong Staff Gaya Nabi

Apa yang tidak dibuat

Apa yang dibuakta

Tidak memberi komen
Raikan pandangan

Tidak menyatakan salah
Beri arahan

Tidak menyampuk
Orang mencadang tidak mestinya melaksanakan


Tidak beri pandangan
Melihat kepada idea pro and cons

Tidak memperkecilkan
Pilih idea lantik pelaksana

Tidak memuji pencadang





No comments:

Post a Comment