Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, February 4, 2013

Belajar dari Pengalaman


Kadang-kadang dalam hidup kita,, ada beberapa perkara yang Allah memberi kita merasa apa yang tidak pernah kita rasa. Mungkin ia satu perkara yang manis atau yang pahit. Hikmahnya adalah untuk kita merasa suasana dan keadaan kerana ia memberikan kita satu inspirasi saat kita mengalaminya. Itu lah juga apa yang saya alami. Bila berdepan dengan perkara sebegitu pada mulanya kita akan tertanya-tanya. Tetapi bila kita mengalami sendiri pengalaman itu ia menjawab segala persoalan... 



Contoh jika kita tidak pernah ada pengalaman terpaksa berjalan di tengah jalan kiri kananya hutan seorang diri kerana kereta anda kehabisan minyak..(bagi wanita seperti saya ia memang saat genting), sama juga jika anda bersampan di tengah sungai, tiba-tiba anda terjatuh pendayung tanpa sengaja.. atau mungkin juga ada tertidur sewaktu transit di Dubai untuk pulang ke Malayasia..sedangkan barangan anda bersama pasangan anda.. Agaknya dalam keadaan begini apa yang kita ingat dan fikirkan? Adakah kita akan panik bila terpaksa berdepan saat genting itu, adakah kita akan menjadi creative atau kita dalam ketakutan yang maat sangat.. Apapun keadaanya.. saat genting seperti ini, tidak sama saat genting bila Allah mahu mengambil nyawa kita.  

Berbalik kepada persoalan di atas tentang pengalaman yang menguji kita bila kali pertama kita menghadapinya pasti ia memberi pengajaran yang besar buat kita. Bila kali seterusnya berlaku perkara sedemikian maka kita pasti lebih tahu cara untuk megatasinya. Kita pastinya akan belajar untuk mengelak dari berlaku perkara yang sama. Itulah yang dikatakan belajar dari PENGALAMAN. Malangnya segelintir kita tidak serik dan tidak mahu berlajar dari pengalaman yang ada... Wallahuaalam


No comments:

Post a Comment