Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, May 16, 2013

Resepi Ayam Panggang Menggunakan Pemanggang Ajaib


Salam ukhuwah, moga Jumaat kali ini memberi barakah kepada kita semua.

Jarang sekali saya berkongsi tentang masakan, walaupun masakan merupakan antara perkara yang saya minat. Pun begitu saya bukan handal memasak yang boleh di angkat menjadi chef. Sekadar menjadi chef kepada suami dan anak-anak sudah memadai. Apapun saya ingin berkongsi tentang bagaimana bagaimana mudahnya memanggang dan membakar ikan, ayam atau daging menggunakan PEMANGGANG AJAIB... Lawak juga namanya pada saya.. ia bukanlah ajaib cuma memudahkan. Saya sendiri lupa bila saya beli, mungkin sebab jarang dipakai kerana saya sudah biasa menggunakan tempat memanggang sedia ada...



Keluarga kami kurang menggemar ayam, terutama suami dan Eiman. Anak-anak yang tinggal di asrama apa lagi memang sudah boring katanya asyik makan ayam je di asrama. Lalu ayam merupakan menu yang terakhir... 2 minggu yang sudah saya mengajak saudara dan kenalan rapat datang menjamu selera.. Ada masa keinginan untuk menjamu saudara dan kenalan kerana silaturrahim. Lalu saya menjamu mereka nasi ayam dan roti jala.. Maka dek kerana tidak mahu laluknya kurang maka suami sudah membeli ayam yang belum dipotong "in case of emergency boleh masak" katanya.

Namun 2 minggu ayam itu tersadai di peti ais. Jenuh memikir menu apa yang boleh saya masak dengan ayam ini.. Lalu teringat kepada alat pemanggang ajaib itu maka datang idea saya untuk memanggang sahaja ayam tersebut.. Mula-mula terfikir untuk letak garam dan kunyit sahaja.. kemudian terfikir pula mahu membuat kuah percik (resepi Kelantan) kerana santannya ada.. tetapi saya tahu semua itu pasti tidak akan dijamah oleh Eiman..Lalu saya terfikir baik saya cipta menu yang simple tetapi boleh membuka selera suami dan anak-anak untuk makan.. Resepi saya ini sebenarnya hanya resepi campak2..itu ayat ibu mertua bila ditanya tentang resepi.. Apapun Alhamdulillah... resepi ini menjadi juga.. sedap pada mulut keluarga sudah membahagiakan kita.. Apapun bagi yang berminat boleh mencuba resepi ini..


Step A (Panggang ayam selama 30minit)

  1. Ayam (2 belah paha ayam yang dipotong bahagian atas)
  2. Secubit garam (untuk diperapkan pada ayam)
  3. 3 ulas bawang putih dimasukkan bersama di dalam pemanggang
Step B (Bahan untuk ditaburkan diatas ayam bila ayam sudah hampir masak)
    1. Lada sulah yang sudah di kisar
    2. Serbuk oregano
    3. Serbuk cili kering yang telah di kisar
    4. Perfect pinch steak (boleh guna jenama McCormick)
    5. 3 sudu minyak zaitun (dituangkan diatas ayam bila ayam sudah agak sedikit masak)Bahan untuk ditaburkan diatas ayam 
      Step C (Masukkan semua bahan ini setelah ayam sudah agak perang,masukkan ketang terlebih dahulu selama 10 minit dipanggang kemudian barulah masukkan bahan yang lain selama 5 minit)
      1. 2 biji kentang dipotong dadu 
      2. Sebatang karot
      3. 1 biji lada bengala (boleh campur pelbagai warna sprt hijau, merah, kuninguntuk kelihartan menarik)
      4. Seulas bawang besar dihiris bulat

      Masa untuk memangang terpulang kepada anda.. saya suka ayam tersebut lembut jadi saya memanggangnya melebihi 30 min.. Namun pastikan anda memasukkan sayur sekejap sahaja kerana  jika terlalu lama ia akan hilang zatnya.. 
      Resepi ini hanya sekadar resepi biasa.. mungkin cara olahan saya agak sukar difahami..tetapi ia mudah sahaja... 
      Selamat mencuba.

      Inilah pemanggang jenama Cyntia ALUMINIUM 32CM DOUBLE PAN 
      * non-stick coating with durable exterior finish *bakelite handl * dishwasher safe : RM120.00 Caj pos RM10 Berminat nak order, sms pemanggang Ajaib ke 019-4457172 
      Buat bayaran ke Bank: CIMB Bank Nama: QUTREEN NIAGA SDN BHD  No. Akaun: 12290007941050
      Selepas bayar, sms nama bank, masa bayaran, jumlah bayaran, nama penerima, alamat penerima, no tel penerima


       















      1 comment:

      1. terima kasih atas perkongsian ilmu puan. Saya akan cuba di selepas ini. =)

        ReplyDelete