Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, June 15, 2012

Hidayah Milik Semua

Hidayah adalah petunjuk kepada hambanya yang dikehendaki. Maka setiap dari kita boleh berusaha memohon hidayah,namun yang menentukannya adalah Allah semata.Hidayah ada langkah/cara yang tersendiri untuk kita meraihnya,salah satunya adalah melalui doa yang ada dalam al Quran. Firman Allah; "Ya Allah janganlah engkau balikkan hati kami setelah engkau berikan kami hidayah dan hadiahkan kami rahmat".

Sewaktu solat kita sering memohon kepada Allah agar kita tergolong dalam orang yang diberi petunjuk. Ramai kita bergelar Muslim, namun kita adakala tenggelam dalam jenama kita sebagai Muslim walhal cara hidup,ibadat kita tidak sebagaimana Muslim yang sejati.Tiket kita sebagai Muslim bukan jaminan untuk masuk syurga,kerana langkah seterusnya adalah menjadi mukminin.Iaitu beriman kepada Allah dan Rasulnya.

Lihat apa berlaku disekeliling kita, namanya diberi nama Islam, tetapi bila dilihat kepada cara berpakaian, cara hidup dan juga pergaulan. Sekiranya kamu mencari redha Allah,maka Allah mencukupkan segalanya, begitulah sebaliknya jika kita ingin mencari redha manusia maka DIA akan menyerahkan nasib kita kepada manusia.

Allah berhak memilih siapa hambanya beriman dan bertaqwa. Namun perlu dingatkan bahawa hidayah itu hak semua. Ada yang merungut dah solat,dah beramal tetapi kenapa Allah tidak mengabulkan permintaan. Disini boleh diperhatikan bahawa sekiranya seseorang itu beriman maka dia tidak mempertikaikan bila tetapi lebih bermuhasabah akan kekurangan dan kelemahan diri sebagai hamba. Oleh itu bersyukurlah kepadaNya kerana masih bergelar Islam, namun istiqamahlah dalam memohon Taufiq dan HidayahNYA.
Wallahuaalam
Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment