Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, June 6, 2012

Masalah Sikap Dikalangan Pelajar

Sekarang ini musim pelajar sibuk berdepan dengan peperiksaan, maka setiap kali itu juga tenaga pengajar akan berdepan dengan pelajar yang lambat atau tidak melakukan tugasan pada masa yang ditetapkan. Walhal tugasan diberi awal semester. Dimana silapnya? Adakah kerana ada tugasan/kesibukan lain atau kerana sikap diri sendiri.

Bayangkan jika ada pensyarah yang strict sudah pasti tidak mahu melayan kerenah sebegini.Maka kosonglah markah,namun kadangkala kita ada perasaan tidak sampai hati.Dek kerana seorang maka ada hal-hal lain tergendala urusannya seperti kemasukan markah secara online,penyediaan report dan lain-lain.

Saya perhatikan jika seseorang pelajar yang cemerlang,komitted sudah pasti dia tidak akan memberi alasan pada diri,walaupun ada seribu kepayahan dan halangan. Pengalaman menjadi pelajar dalam kamus hidup saya sepanjang ingatan saya,saya tidak pernah missed menghantar tugasan pada tarikh yang ditentukan.Tidak juga memberi alasan-alasan remeh kepada pensyarah untuk memgelakkan diri dari melakukan apa sahaja tugasan yang perlu.Hatta jika ada urusan luar atau bimbang berlaku sesuatu maka saya pastikan menyiapkannya lebih awal. Namun tidak ramai yang berfikir begitu.Mereka seronok menangguhkan kerja.

Dua minggu lepas saya terpaksa menghadiri konferen di Turki,maka bimbang pengajaran tergendala saya gantikan terlebih dahulu sesi pengajaran.Namun Alhamdulillah saya masih diberi kekuatan untuk hadir ke kelas walau tiada rehat. Kenapa saya mampu melakukan?Mudah saja kerana keinginan dan kerana ketlusan untuk menyamaikan ilmu.

Ramai pelajar saya memberi alasan sibuk dengan kerja hingga ada juga pelajar sewenangnya datang lambat ke kelas. Pengalaman menjadi pelajar saya menunggu guru,tetapi dalam kes saya seringkali saya terpaksa menunggu pelajar.

Dalam melihat semua ini saya percaya sikap mempengaruhi individu dalam banyak perkara.Ada pelajar saya yan punya anak berderet tapi mampu cemerlang segenap segi dibanding dengan pelajar bujang.Oleh itu tepuk dada tanya diri kita,kita mahu jadi orang yang bagaimana.Ingat,tidak semua hal keadaan akan berpihak kepada kita.Orang cemerlang tidak suka memberi alasan tetapi mencari ruang dan peluang.

Allahualam
Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment