Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, June 3, 2012

Mengatasi Perasaan Marah


Sebut perkataan marah sudah pasti tiada yang tidak pernah merasa marah, cuma mungkin ada marah yang biasa-biasa ada marah tahap yang tidak boleh dikawal. Pokok pangkalnya marah pasti ada sebab-sebabnya. Ada yang marah berpunca dari perkara remeh tetapi kemarahannya luar biasa ada juga marah yang berpunca dari perkara besar. Marah ini ada juga marah yang kena pada tempatnya dan ada marah yang tidak sepatutnya. Contoh marah ibu bapa kepada anak-anak yang tidak solat, maka itu adalah wajar, namun marah seseorang yang pantang tersilap atau berlaku perkara yang tidak disengajakan, maka kemarahnya seperti halilintar, ibarat meletupnya sebuah bom.

Marah... bagaimana mengatasi perasaan marah yang apabila berlaku memberi kesan kepada diri dan orang lain. Ada banyak peristiwa yang berlaku dek marah seseorang sanggup membunuh, memukul, mekai hamun dan pelbagai lagi. Persoalannya apabila marah perlukah kita membalas dengan perbuatan sebegittu walaupun kita berhak untuk memarahi orang yang berkelakuan tidak baik atau yang melakukan kesilapan?. Wajarkah seseorang yang marah meggunakan perkataan kesat? Bolehkah kita yang dalam keadaan marah melakukan sesuatu yang melampaui batas atas tiket marah?

Marah .. tiada guna memarahi dengan cara yang kasar jika orangy ang dimarahi tidak mengendahkan pesanan kita. Oleh itu ada banyak wadah lain yang boleh digunapakai. Oleh itu bila marah, jangan cepat hilang pertimbangan, jangan cepat melatah, jangan mudah beremosi. Apabila marah kita akan hilang rasional dan pertimbangan. Apabila kita sudah melepaskan kemarahan kadangkala ia banyak memberi kesan kepada diri dan orang lain. Ada hati yang tercalar, ada persaan yang terluka...  

Maka bila marah itu menguasai diri..caranya mudah. Kembali kepada agama, marah itu adalah nafsu, maka ia tida sepatutnya dilayan. marah perlu diurus, Maka sifat marah itu lawannya sabar. Memang mengungkap perkataan sabar itu mudah, tapi tidak mudah untuk melaksanakannya. Namun ia boleh dipraktikkan bagi mengatasi perasaan marah. Menjadi orang yang sabar sudah pasti kita boleh menahan kemarahan. Selain itu kekuatan iman adalah salah satu cara unutk mengawal rasa marah. Berada dalam wuduk, sering bersolat membolehkan seseorang mengawal kemarahannya dan memupuk sikap sabar.

Allahuaalam.


No comments:

Post a Comment