Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, June 30, 2012

Lagikan Lidah Boleh Tergigit... inikan pula Suami Isteri..



Cerita-cerita dalam rumahtangga adalah asam garam kehidupan. Saat baru memulakan perkahwinana pasti semuanya gembira, namun ramai yang berkata itu hanya sementara, bila sudah lama lain jadinya. Ada juga yang berkata saat berkahwin mereka seperti baru mengenal siapa pasangan mereka. Lantas seperti merasa terpaksa meneruskan alam rumahtangga apalagi pasangan itu pilihan kita sebelumnya. Tak kurang juga yang berkata, pasangan mereka pelakon terbaik bila dikhalayak, namun bila bersama keluarga lagaknya seperti singa.


Banyak cerita-cerita perihal negatif, ditambah pula kisah-kisah skandal di luar rumah, baik si suami mahupun si isteri. Mendengar ini semua yang bakal berumahtangga merasa gelisah, yang belum punya calon mengambil sikap tunggu dan lihat, baik membujang hingga ke tua. Bahkan ada juga yang berkata, jika begini cerita alam rumahtangga baik berkawan sahaja.

Jika diamati segala cerita, batulkah alam rumahtangga banyak onak dan ranjau. Atau kita suka memilih cerita duka lara dibanding cerita tawa dan gembira. Betul kita hanya merencana dan yang terjadi adalah dari takdirnya. Membahagiakan rumahtangga bukanlah satu perkara sukar andai kita pilih menjalaninya dengan cara yang bahagia. Duka yang datang kerana kita sendiri yang memilih jalan itu.

Mengenal pasangan bukan menunggu saat terijab kabul kita dan dia. Mengenal pasangan bermula dari awal. Kita panjatkan doa kepada Allah agar diketemukan jodoh yang terbaik. Bukan dengna cara yang haram, bukan dengan cara yang bertentangan. Jika cara itu tidak diukut bahkan nafsu yang beraja maka tidak mustahil pilihan kita itu gagal.

Jangan salahkan perkahwianan jika kita sendiri gagal menjadi insan. Membina keluarga bahagia bermula dengan mendidik hati dan jiwa. Jika telah sempurna segala suruhan, Allah menguji dengan pasangan yang tidak sebagaimana kita impikan, maka itulah ujian. Pepatah berkata, lagikan lidah boleh tergigit, inikan pula suami isteri.... Jangan benda remeh menjadi besar, pupuk rasa sayang kerana Allah. Bawa matlamat dan destinasi  rumahtangga unutk mencapai redha Allah pasti kita akan ketemu jalan bahagia...

Tidak sukar mencanai bahagia andai kita sanggup menerima kekurangan dan kelebihan pasangan. Ingat, Allah tidak memberi semua perkara yang kita cita-citakan, tapi kita perlu bersyukur atas segala pemberian. Semua yang ada sudah tertera di Loh Mahfuz.. Cintai dia selagi dia mencintai Allah...

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment