Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, June 6, 2012

Kasih Ayah Dan Ibu

Hari ini pagi-pagi lagi sudah terpacak di depan klinik kerana membawa suami untuk memeriksa darah.Semalam sudah ke PMC untuk membuat pemeriksaan tetapi Dr tidak dapat mengesan penyakitnya maka hari ini disuruh berpuasa untuk mengambil darah dan mengesan punca penyakit. Suami saya dudah 3 hari kakinya bengkak sebelah dan tidak boleh berjalan,nampak macam gout tapi kata Dr bukan gout. Itu dugaan untuk suami,kita semua adakala akan berdepan ujian ini.

Pagi-pagi lagi sudah ramai yang menunggu,lebih dari sepuluj oran pesakit yang menunggu untuk berjumpa Doktor. Paling mengesankan saya apabila melihat satu pasangan yang membawa dua anak mereka lelaki dan perempuan.Si ayah mrndukung yang abang, si ibu mendukung yang adik.Umur ke duanya sekitar lima dan empat tahun.Apa yang menarik si bapa begitu prihatin membelai si anak yang sakit. Kerisauan terpancar di wajahnya. Ini berbeza dengan situasi sebelum ini yang saya jumpa,dimana si bapa dengan selamba tanpa peduli sibuk bermain sms,si ibu terpaksa melayan anak-anak berseorangan. Apalagi terpaksa memegang barangan lainnnya.

Sakit mata melihat keadaan begitu. Tapi tidak semua pasangan begitu. Bila anak-anak atau ahli keluarga ditimpa sakit maka ibu bapa perlu berperanan dan mengambil tanggungjawab. Jika hari ini begitu mudah melahirkan jangan pula tidakmengambil endah dalam hal membesar dan memberi kasih sayang. Kesannya kepada anak-anak yang kurang mendapat kasih sayang,mereka suatu ketika tidak akan mempedulikan ibu bapa.Maka tidak pelik ada segelintir ibu bapa yang berusia emas dihantar anak-anak mereka ke rumah orang tua.

Namun anak-anak perlu ingat walau bagaimana layanan ibu bapa,mereka perlu kita layan sebaik mungkin.Sakit demam mereka perlu kita jaga.Apalagi anak-anak yang ditatang bagai minyak yang penuh, perlu ingat jasa ibu bapa. Apa yang diberi tidak terbalas oleh kita, namun berazamlah untuk menjadi anak yang terbaik dan soleh/solehah serta ibu bapa terbaik buat anak-anak kita.

Wallahuaalam


Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment