Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, June 28, 2012

Memilih Makanan Halal Dan Suci

Berjalan luas pemandangan, bertambah pengalaman. Tiap kali berada di tempat orang baik di luar negara atau tanah air sendiri saya sentiasa prihatin dengan pemakanan halal dan suci.

Pernah bertanya dengan sahabat saya yang menguruskan pensijilan halal "kenapa ais krim perlu diimport dari Thailand". Saya tidak kisah dibuat di sana,masalahnya bila hanya tertera tulisan Siam bagaimana mahu memastikan ramuannya.

Saya memang memilih untuk makan kerana saya bimbang apabila kita tidak menjaga pemakanan kita maka ia memberi mudharat pada hati dan amalan ibadat. Bila makan benda-benda yang haram,tidak suci dan bersih ia boleh mempengaruhi rohani. Ia boleh menyebabkan kita malas beribadat serta tidak khyusuk mengerjakannya.

Bila singgah di mana-mana restoran, saya tidak hanya melihat pada kebersihannya. Jika ada botol arak serta benda yang haram untuk di makan/minum maka cubalah kita elakkan.Apa lagi jika kita sengaja masuk ke tempat-tempat yang terbukti adanya makanan/minuman yang tidak halal wlpn kita tidak mengambilnya, maka pada saya kita masih boleh memilih restoran jika mahu mencari yang betul-betul menjaga konsep halal dan suci.

Sebagai seorang Islam, jagalah diri. Jagalah tubuh badan kita dengan menjaga pemakanan kita.Moga Allah melindungi kita dari perkara yang memberi mudharat.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment