Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, September 19, 2012

ERTI SEBUAH HARAPAN


Kehidupan seringberkait dengan harapan dan impian. Saat hati terdetik mengharapkan sesuatu perkara itu menjadi realti maka saat itu juga perasaan dan emosi menjadi berkecamuk apabila mengenangkan bila harapan itu bakal menjadi realiti. Mengharap itu tidak sesusah menjadikan harapan itu menjadi kenyataan. Seringkali harapan dan impian tersasar dek cabaran yang melanda. Adakala kita hampir kecundang dan putus asa kerana harapan tersebut. Ada ketikanya kita tenggelam dalam resah apabila harapan diletakkan teralu tinggi dan perasaan sudah tidak sabar lagi mahu menunggu. Sungguh harapan itu menuntut jutaan dan ribuan kesabaran. Ada ketikanya seperti kesabaran sudah dipenghujung maka barulah apa yang diharapkan itu muncul. 
Bercerita tentang harapan, sememangnya ia satru perkara yang datang dan pergi silih berganti. Apabila harapan yang satu telah dipenuhi maka adapula harapan yang baru terbina. itulah warna warni kehiduoan yang bakal tercipta bila adanya harapan. Orang yang putus asa biasanya sudah berhenti dari mengharap, walhal perasaan mengahrap itu mendekatkan kita kepada Allah. Ini kerana saat kita meletakkan harapan sudah pasti kita akan mempertaruhkan harapan itu kepada Qada dan Qadar Allah s.w.t. Oleh itu jangalah berhenti mengharap kerana kita pelru yakin dan percaya jka harapan itu tidak sebagaimana yang kita mahukan pasti ada hikmah disebaliknya. Yang pasti harapan bakal menjadi penggerak kepada semangat yang semakin pudar.. Jika harapan masih lagi segar maka ia membantu semangat untuk pulih dan meneruskan apa yang belum selesai untuk merelisasikan satu HARAPAN 

No comments:

Post a Comment