Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, September 23, 2012

Mengurus Masa Secara Manfaat


Terfikir sejenak pantasnya masa berlalu, padahal banyak perkara belum selesai. Mana perginya masa itu? Banyak lagi urusan dunia yang belum selesai dan terbengkalai. Saya percaya anda pasti berfikir seperti saya apabila memikirkan tentang masa. Sungguh benar bial Allah sendiri bersumpah dengan masa dalam surah Al-Asr. Betapa kita adakala begitu leka dan lalai hingga masa habis dan terbuang begitu sahaja, dan ada ketika kita amat tidak kecukupan masa. 

Cuba fikirkan!
Bagaimana 24 jam yang di isi? 
Ke mana masa ini dihabiskan? 
Adakah kita menyalurkan masa yang ada kepada perkara yang manfaat? 
Adakah masa yang ada banyak dihabiskan kepada hiburan? 
Berapa peratus masa yang kita ada kita habiskan untuk beribadah? 
Berapa banyak masa yang ada kita gunakan untuk membaca ayat-ayat Al Quran?
Berapa lagi masa berbaki yang masih kita ada?
FIKIR-FIKIRKAN! 
Moga masih ada kesempatan buat kita memburu kejayaan hakiki dan abadi..

No comments:

Post a Comment