Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, September 20, 2012

Good Will Hunting

Filem Good Will Hunting biarpun amat popular namun saya tidak pernah berkesempatan menontonnya. Hinggalah kelmarin ia ditayangkan di TV. Cerita ini memang sungguh bagus unutk motivasi diri seseoarang yang tercari-cari apa yang mahu dilakukan berkait perjalanan kerjaya dan juga cita-citanya. 
Kelemahan seseorang invividu biasanya adalah kerana kurangnya rasa yakin dalam diri apabila mahu berbuat sesuatu atau juga ada sesuatu persepsi yang sudah sebati dalam diri yang amat menebal hingga menghalang dirnya untuk membuat perubahan dalam hidup atau berhijrah dari satu keadaan yang lama kepada suasana baru.
Untuk membuat perubahan ia memerlukan kesedaran serta kemahuan yang tinggi. Kisah di sebalik Good Will Hunting ini banyak memberi manfaat bagi yang sekarang ini berada dalam dilemma. Ambik manay ang manfaat, percaya kepada suara hati, mohonlah kepada Allah melalui istkharah, bertekad dan terus Istiqamah. InsyaAllah apa yang baik itu pasti kita peroleh.

No comments:

Post a Comment