Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Friday, September 21, 2012

Mencari Keserasian dalam Rumahtangga


Sedang saya santai menonton TV bersama anak-anak, satu sms tiba, bertanyakan masih ingatkah pada beliau dab bolehkah beliau berkongsi masalah di waktu-waktu begitu (maklum malam biasanya saya ingin merehatkan minda). Terasa seperti beliau dalam keadaa bersedih dan terdesak. Saya percaya jika meletak diri sebagai seorang kaunselor maka saya akan jawab, boleh jumpa saya esok hari, namun jika saya meletak diri sebagai seorang daie maka saya perlu menerima dan menjawab persoalan beliau atas dasar prihatin. 


Selepas mengetahu keseluruhan cerita maka apa yang boleh saya kongsikan bersama pembaca bahawa dalam hal berkaitan rumah tangga kita ada ketikanya berada dalam dilemma. Dilemma antara kasih sayang dan juga tanggungjawab. Pertamanya bila memperkatakan kasih sayang ramai yang sanggup berbuat apa sahaja sepeti menunggu dengan setia walau suami kaki pukul, minumarak, menagih dadah hingga mengorbankan diri sendiri, keduanya kerana merasakan satu tnaggungjawab untuk menyedarkan pasangan maka, setia dan kesanggupan bebruat apa sahaja itu lah yang dijadikan alasan. Hingga ada yang telah diberi lafaz cerai tetapi masih merasakan tidak sanggup menerima diri diceraikan dan masih berbaki rasa pelru memberi kesedaran kepada pasangan kerana sayangkan rumahtangga yang terbina.


Sebagai seorang yang mendengar saya lebih suka individu itu mencari jawapan yang ada dalam dirinya. Tanya diri apa yang kita mahu, dan juga kesanggupan untuk berhadapan sentiasa dengan cabaran atau juga mahukan perubahan berlaku dalam hidup.
Jauh disudut hati saya berkata..adakala tidak mengapa hidup berseorangan andai itu lebih membahagiakan dan mendamaikan jiwa.. Kita tidak keseorangan dan tidak akan kesunyian kerana Allah ada bersama-sama kita. Ada ketikanya kita perlu ada satu TEKAD untuk meneruskan apa yang kita rasa baik untuk diri.. Wallahuaalam.. Allah tahu apa yang terbaik buat kita di sisiNya untuk dunia dan akhirat kita... 

No comments:

Post a Comment