Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, September 30, 2012

Mengekalkan Kebahagiaan dan Harmoni Dalam Rumahtangga


Setiap minggu boleh dikatakan ada sahaja kes yang dikongsikan berkait rumahtangga.Kebanyakannya mahukan tips dan juga solusi dalam mengekalkan kebahagiaan dan harmoni dalam rumahtangga masing-masing. Memperkata isu dalam rumahtangga pastinya ada pelbagai rencam dan pelbagai cabaran.

Hari ini genap 17 tahun saya dan suami melayari asam garam rumahtangga. Bukanlah mengatakan rumahtangga kami tidak pernah ada ujian.Kata pepatah"lagikan lidah boleh tergigit". Namun saya bersyukur dengan nikmat kebahagiaan yang Allah limpahkan pada kami sekeluarga. Saya bersyukur Allah mengurniakan pasangan dan anak-anak sebagai penyeri kehidupan.

Saya tidak minta banyak,doa dari awal saya meminta Allah memberikan pasangan yang sekufu dengan saya.Saya tidak memilih pangkat atau harta kerana agama adalah kriteria utama. Apabila di alam rumahtangga saya tidak meminta itu dan ini,cukup sekadar yang ada.Toleransi dan kesefahaman adalah teras keutuhan rumahtangga. 
Ramai yang mengadu kenapa pasangan tidak sebagaimana yang diharapkan. Pada saya Allah telah memberi jodoh yang terbaik sesuai dengan kita, cuma untuk sesuatu perkara itu menJadi lebih baik ia perlu bermula dari diri kita sendiri. Tips yang cukup mudah untuk mencapai rumahtangga harmoni dan bahagia serta jiwa tenang walau sejuta cabaran melanda adalah MENDEKATKAN DIRI kepada ALLAH. 

Tiap kali diuji, bergantung haraplah kepadaNya walau apa jua keadaan.Ingatlah DIA MAHA MENGETAHUI apa yang TELAH,SEDANG & AKAN BERLAKU. Moga Dia memberikan kita semua rahmat dan barakah dalam meneruskan bahtera kasih sayang agar rumahtangga membawa ke syurga.  
Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment