Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, September 29, 2012

Memupuk Tabiat Solat Di Awal Waktu



Bila sebut perkataan tabiat, maka ramai yang melihat ia nya negatif dam susah untuk di ubah. Sememangnya sesuatu yang boleh menjadi tabiat apabila ia dilakukan berulang kali. Apa yang ingin saya sarankan adalah supaya kita dapat memupuk tabiat masing-masing agar boleh menunaikan solat di awal waktu. Sebenarnya kita bukan tidalk boleh untuk bersolat di awal waktu tetapi kerana kita tidak merasakan gesaan untuk menunaikan solat tersebut. Adakala kelekaan kita terhadap sesuatu perkara maka masa akan beralu begitu sahaja hingga akhirnya dipertengahan atau di hujung waktu baru kita teringat untuk menunaikan solat. Ingatlah ada ketika kita leka dan adakalanya kita tidak tahu bila allah akan mengambil nyawa kita. Contoh ada yang ingin keluar dari rumah padahal sudah masuk waktu, tetapi memberi alasan akan singgah solat di mana-mana, walhal apabila berkenderaan kita tidak tahu andai kecelakaan menimpa diptetengahan jalan. 
Oleh itu untuk selamat, maka tunaikanlah kewajipan kita terlebih dahulu kepada Allah. Hati akan merasa lapang dan tenang. Sama juga untuk memupuk tabiat solat di awal waktu, pastikan bila azan berkumandang kita terus bangkit. Boleh juga ,menggunakan alrm sebagai peringatan untuk diri. Selain itu kita boleh mengenakan ganjaran jika pada anak-anak diri sendiri seperti mengandaikan pahala itu denga duit. Contoh memberi duit sebagai tabungan jika solat di awal waktu. Untuk diri sendiri pula kita perlu ada kesedaran bahawa menunaikan solat pada awal waktu menunjukkan sejauh mana kita memberi keutamaan kepada Allah dalam apa jua hal. 

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment