Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, March 28, 2013

Membeli Syurga Dengan Harta

Apabila seorang jutawan mengatakan dia menyediakan harta dan perniagaan yang maju kepada anak-anak,dengan harapan anak-anak menjadi anak yang soleh.Persoalannya cukupkah dengan memberi anak-anak harta.

Percayalah harta yang dimilik adakala tidak mampu membeli syurga andai cara memperoleh harta dengan cara syubhah. Harta tidak mampu membeli syurga jika diri tidak tawaduk.Jika diri riak dengan material, tidak meletakkan ibadat sebagai perkara utama maka bagaimana mahu menggapai syurga.

Percayalah ilmu,iman dan amal yang ikhlas serta taqwa kepada Allah adalah jaminan syurga.Wallahuaalam.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment