Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, November 1, 2012

Ada Hikmah Disebaliknya....


Apa yang kita tidak suka seringkali mendatangi kita... apa yang kita suka pula seperti menjauh dari kita.. suka atau tidak suka, pasti apa yang diperoleh itu ada hikmahnya... kerana Dia lebih tahu apa terbaik buat kita.

Memetik kata-kata yang saya paparkan di page Kenali Diri Bina Identiti tersebut secara realitinya iutlah yang sering kita hadapi. ia membuatkan hidup kita terkejar-kejar kerana mahu mendapatkan apa yangk ita suka hingga kita terlepas pandang apa yang kita tidak suka yang telah kita miliki. Walhal jika diperhalusi apa yang kita suka itu sebenarnya ada banyak manfaat untuk kita. Namun mata hati kita kabur untuk meleihat dan memperhalusi perkara tersebut. Contohnya ada ramai yang mengadu tidak suka dengan tempat kerja yang ada sekarang, tidak bahagia dengan pasangan yang dijodohkan, tidak minat dengan pilihan yang telah tersedia lalu kita mengejar apa yang kita suka... Kita bairkan yang kita tidak suka itu, kita tidak menghargainya..hingga satu masa Allah memberikan apa yabg kita katakan kita suka itu kepada kita. Allah mengkabulkan doa kita untuk meraih apa yang kita suka itu.. tetapi hakikatnya kita kecewa dan tidak merasa bahagia dengan apa yang kita suka itu... Waktu itu baru kita sedari alangkah berharga apa yang sebelum ini kita rasa kita tidak suka, tetapi itulah yang memberi nafas untuk kita, itulah sebenarnya yang memberikan kita bahagia.. baru kita sedar bahawa Allah tahu apa yang terbaik untuk kita walau sebenarnya kita tidak suka namun ada hikmah yang besar disebaliknya tanap kita duga... 
Wallhuaalam.

No comments:

Post a Comment