Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, November 26, 2012

Membangun Kompetensi Modal Insan Koperasi Melalui Kreativiti Dan Inovasi

Memberi perkhidmatan berimpak tinggi dalam mencapai kecemerlangan prestasi melalui inovasi untuk memperbaiki taraf hidup.
Inovasi bermula dengan idea yang mugah. Ia merupakan perlaksanaan cetusan idea-idea dalam mana-mana aspek kerja yang dapat meningkatkan kualiti dan aspek produktiviti organisasi. Idea ini merangkumi apa-apa perubahan dalam bentuk sistem dan prosedur,kaedah dan cara bekerja mahupun pengenalan teknologi

Antara jenis-jenis inovasi adalah:
PRODUK
PROSES
PEMASARAN
HUMAN RELATION
PERKHIDMATAN
ORGANISASI

Ciri-ciri Orang yang Inovatif
Sentiasa mengeksplorasi kemungkinan baru (curious)
Self-motivated
Miliki imaginasi tnggi
Idea yang unik
Tertarik pada sesuatu yang aneh dan mengagumkan
Mampu pertahan idea
Berani mencuba dan menanggung risiko
Bersikap terbuka terhadap perubahan dan penyesuaian
Bina hubungan
Reflek terhadap halangan dan membuat keputusan bijak
Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment