Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, November 8, 2012

Hakikat Satu Kehilangan


Salam Jumaat,
Moga Jumaat kali ini memberikan keberkatan yang berlipat ganda buat kita semua... Hari ini saya ingin membicarakan tentag kehilangan. Saya pasti setiap dari kita pernah mengalami kehilangan. Ada yang kehilangan nyawa seperti kematian orang tersayang, ada yang kehilangan harta benda, ada yang kehilangan kasih sayang, ada pelbagai bentuk kehilangan yang pernah dialami, pastinya memberi tamparan berbeza kepada emosi diri.

Memperkatakan tentang kehilangan ini, pastinya tidak mudah kita menerima kehilangan terutama jika yang kita hilang itu sesuatu yang sukar dicari ganti dan tiada nilainya. Sepintas lalu kita pasti terfikir kenapa kita perlu mengalami keadaan dan situasi begini? Mengapa kita yang terpilih untuk merasa kehilangan itu? Ada kalangan kita bukan setakat kehilangan orang yang tersayang tetapi hilang juga harta benda.. Ada yang kehilangan orang tersayang dalam sekelip mata bukan seorang tetapi 2,3 orang.. MasyaAllah derita dan sengsara jiwa pastinya hanya Dia yang merasa bersama...Ada juga yang kehilangan kasih sayang orang yang tersayang seperti pasangan dek kerana ternoktah sudah perhubungan, ada yang terpisah persahabatan yang terjalin dek kerana keadaan yang memaksa...

Kehilangan nyatanya suatu yang tidak mahu kita alami, tapi tetap Allah mendatangkan kepada kita dengan pelbagai cara, hingga adakala kita tidak lagi mampu menampung bebannya. Maka bagi yang sama merasa kehilangan dalam hidup, percayalah ada erti yang mahu kita fahami, ada makna yang tersirat disebaliknya, ada ilmu yang kita pelajari... Saya sendiri mengalami pelbagai bentuk kehilangan... seusia kecil hilangnya kasih ayah, sejak mengalami erti kehilangan itu, saya banyak belajar erti disebaliknya. Sungguh setiap kali kita kehilangan sesuatu yang kita sayang, kita mencapai satu kematangan, kita memahami erti kesabaran.

Bagi yang bersedih kerana kehilangan, yakinilah bahawa, ada gantinya yang lebih hebat dari apa yang kita miliki sebelumnya. Jika kita mampu mentafsirkan erti kehilangan itu secara positif, banyak manfaatnya yang kita dapat. ambil darinya. Saat kita redha dan pasrah dengan kehilangan itu adakala sekelip mata Allah menggantikannya dengan yang lebih baik dari sebelumnya. Begitu juga dengan kehilangan kasih sayang, ia mengajar kita untuk meletakkan kasih sayanh kepada Rabb itu mengatasi segalanya. Moga kita terus tabah menerima hakikat satu kehilangan.

No comments:

Post a Comment