Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, November 8, 2012

Kebenaran akan terserlah jua....


Berdiam diri itu lebih baik jika bila kita bersuara ia boleh menimbulkan fitnah. itu prinsip saya dalam apa jua. Menjauh itu adalah yang terbaik jika dengan adanya kita menimbulkan rasa tidak senang dan cemburu. Bersikap menjauhkan diri dan berdiam diri bila kita rasa perlu menjawab segala tuduhan itu adakala keputusan terbaik, walaupun kita merasakan berhak untuk bersuara dan menyatakan pandangan yang sebenar. Percayalah, jika manusia yang ada disekeliling kita itu mempunyai sikap negatif yang tidak mapu kita ubah maka beratus kali kita mengatakan diri kita betul pun, ia tetap tidak akan berjaya mempertahankan apa yang betul. 

Jadi bagaimana cara mahu memperbetulkan dan menyatakan oandangan yang benar? Mudah sahaja, apa yang benar itu dari Allah, dia tahu apa yang benar, apa yang tidak. Jangan merasa risau kerana seringkali ktia katakan "kebenaran akan terbukti, walaupun ia mengambil masa". Memang benar, kebenaran akan terserlah jua, maka bersabar dan berdoalah... Walauapa sahaja situasi anda ketika ini, percayalah bahawa Allah bersama-sama dengan orang yang jujur dan amanh, Jagalah ketelusan dan ketulusan itu.Biar manusai memandang kita dengan sebelah mata saat ini... Biar kita dihina keranap erkara yang tidak benar.. biar kita terpaksa menahan rasa..biarlah apa sahaja..asal diri mampu bersabar.. berdoalah...mohonlah taubat kepada Allah agar kita terlindung dar maksiat dan segakla fitnah. Mohonlah pada Allah agar..segala apa yang terjadi ini, Allah membeirkan yang tebaik untuk kita.. Jika tidak di dunia, pasti di syurga nan Abadi..bersbarlah diri..Tuham bersamamu sentiasa selagi dirimu mangingati dan berserah hanya kepadanya.
Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment