Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, November 4, 2012

Separuh Hati Ku Pergi







Dah dua hari kucing kesayangan Chico demam, tidak mahu minum dan juga makan. Bila Si Comel mengajak bermain dia tidak mahu melayan. Tidur dari pagi sampai petang. Malamnya bali ku minta suami melihatkan badannya yang panas... Hmmm bila diurut-urut di bacakan selawat... ooh..Chico rupanya ada masalah dengan kakinya. Entah bila dia jatuh tapi terasa seperti patah, sepanjang masa dia bering di sofa. Apabila di angkat pun badannya layu sahaja. 
Herannya walaupun tangannya tidak mampu bertapak, tapi tengok-tengok dia sudah ada depan pintu bilik tidur ku. Setianya Chico dia setiap malam akan tidur di depan pintu bilik. Bila pagi pukul 5 jdia dan Comel akan mula mengetuk pintu dengan menggaru-garu pintu. Namun pagi ini, jenuh mencari di mana Chico kerana dia tiada di temapt pembaringan yang biasa. Hari ini Chico perlu di bawa ke klinik untuk pemeriksaan tangannya itu. Namun sampai tengah hari baru terjumpa address klinik. Nampak gayanya esok baru boleh membawa Chico ke klinik menjalani pemeriksaan. Badannya pun tidak sepanas kelmarin. Hari ni Chico sudah boleh minum air dan makan daging ayam goreng. Cuma moodnya masih bersedih. Tidak mahu diganggu. 
Tiap kali kucing sakit..memang seprauh hati ku pergi... mengingat kenangan bila kucing mati dek virus dulu..empat ekor sekaligus.. memang rasaya tidak mahu lagi mengalami keadaan itu... Bagi yang tidka minat binatang pasti sukar memahami. kata sahabat ku..itu baru binatang yang namanya kucing.. belum lagi kehilangan orang... Kucing adakala lebih ada rasa kasih di banding manusia... tapi biar manusai atau binatang tanggungjawab kita tetap perlu menjaga kebajikan baik terhadap manusia mahupun alam... Tugas seorang khalifah. 

No comments:

Post a Comment