Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, November 20, 2012

Diairi Seorang Penulis 4


Bukan semua orang mahu berkongsi kisah kejayaan mereka. Jika ada pun mereka memberi pelbagai syarat untuk dipenuhi. Namun ada juga yang tidak berkira bahkan sanggup berkongsi apa sahaja yang boleh ditiru oleh orang lain. Sungguh menyeronokkan mencari insan-insan yang mahu berkongsi kisah kejayaan dalam perniagaan. Dalam masa yang sama ia amat memberi manfaat serta pengalaman yang indah kepada penulis sendiri mempelajari kisah jatuh bangun insan-insan yang berjaya dalam perniagaan. 

Setiap kali menulis karya yang berbeza, maka cabarannya juga berbeza. ini memberi dimensi baru kepada pespektif kehidupan terutama dalam menilai sesuatu kejayaan. ia tidak semestinya tentang perniagaan, tetapi kisah kehidupan yang dilalui itu ternyata setiap dari mereka yang ditemuramah mempunyai keunikan dan sejarah kehidupan yang tersendiri. Semoga Allah memberi kemudahan dalam menyiapkan buku ini dan ia menjadi manfaat kepada semua pembaca  

No comments:

Post a Comment