Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, February 14, 2013

Perlukah Berkasar Bahasa?

Seringkali kita melihat anak-anak bercakap kasar dengan ibu bapa bila berkomunikasi.Jika diperhati apakah sebabnya? Jawapan dari saya mudah,kesilapan ini berjumpa dari ibu bapa. Merekalah contoh terdekat anak-anak.Apabila ibu bapa bercakap kasar,sering bergaduh di depan anak-anak maka anak-anak belajar dan meniru semua ini dari pemerhatian mereka.

Jangan menyalahkan orang lain jika ibu bapa ibarat ketam mengajar anak.Oleh itu ibu bapa perlu mencermin cara mereka bercakap,berbual,berkomunikasi atau memberi refleksi dari percakapan. Jika sebelum ini suka mencarut,menaikkan suara bila marah, menggunakan ayat yang sinis maka sampai masanya ibu bapa mengubah tingkahlaku mereka. Ibu bapa mem'portray' sikap serta tingkahlaku yang baik maka sudah pasti anak anak akan mengikut.
Memang tidak mudah bila diusia dewasa mahu berubah. Namun sedikit sedikit lama kelamaan kita akan sebati dengan perkara baru tersebut.Doalah kepada Allah agar kita dan keluarga dilindungi serta diberkati dengan sifat-sifat mahmudah.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment