Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, February 14, 2013

Tawadhuk

Tawadhuk is the highest Level of ubudiyyah.Orang yang paling tawadhuk adalah Rasulullah s.a.w. Sebelum israk Mikraj Rasulullah diuji terlebih dahulu. "Man tawaddaa rafaullah" sesiapa yang tawaduk akan diangkat oleh Allah.
Bagi menjadi tawadduk maka banyakkan membaca Al Quran untuk mengambil iktibar dari kisah-kisah terdahulu.Firman Allah "Kami kisahkan nabi-nabi terdahulu untuk menguatkan hati kamu".
Hidup ini penuh ujian ada hikmahnya. Dengan adanya sifat tawadduk kita akan redha dengan segalanya.
Wallahuaalam


Sent from my BlackBerry® wireless device via Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment