Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, June 22, 2013

Erti merdeka

Erti merdeka dalam ilmu fiqh isitu merdeka penuh ke dua hamba merdeka separuh dan ke 3 merdeka apabila mati tuannya.
Hamba dlm ertikata tidak boleh sebebasnya. Istilah sufi bila kita berkehendak pada sesuatu maka dia merdeka.
Contoh orang miskin yang boleh letak kepaka di mana2. Ada juga yang miliki tapi tidak mampu tidur lena walau bertilam empuk.
Maka orang yang merdeka tidak mengharap pada dunia, mereka ini bersifat 'Qanaah'.
Maka betsyukurlah dengan apa yang dimiliki.ertinya orang merdeka tidak kisah dengan kehilangan. Hati yang ikhlas adalah petanda jiwa yang merdeka. Seseorang yang menjadi hamba bila dia tamak.Bila keinginan mencapai dunia hingga sanggup berbuat apa sahaja hatta berbuat perkara syubhah.
Ikan yang hebat jika terumpan maka dia menjadi habuan makanan. Helang yang terbang tinggi terbang hebat jika terjerat maka dia menjadi tawanan manusia.
Kita aman merdeka jika kita tidak tamak. Realitinya pentas dunia ini membuat kita lupa halal haram. Walhal kita akan dihitung satu persatu salah satunya adalah rezeki yang diperoleh.
Kenapa seorang putus asa mendapat kerugian?
Putus asa yang baik jika dia memilih berusaha, ia tidak baik kerana kita akan terputus rahmat Allah maka syaitan akan menghasut. Putus asa yang membawa kepada perbuatang mungkar mengundang kerugian. Ia tidak patut ada dalam diri kerana mengurangkan keimanan.
Ibarat neraka azabnya pedih umpama hujung puntung rokok yang jatuh di atas kulit amat menyakitkan.
Seorang anak yang hidup dalam kaya raya memilih untuk membunuh ibubapa demi mempercepatkan harta pusaka. Lalu dia tidak mendapat hak.
Kisah seorang yang mashk ke hutan yang mendapat harta , bila lapar mereka meminta salah seorang membeli makanan. Dua yang tinggal berpakat untuk membunuh sahabat mereka. Bila sahabat itu dalam perjalanan dia terfikir mHu meracun sahabatnya. Lalu dia bila sampai di bunuh oleh dua sahabatnya, setelab itu sahabat tersebut memakan makanan yang mengandungi racun maka kesemuanya mati . Maka yang tamak selalu rugi.

Bagi menjadi merdeka kita perlu memohon ampun kepada Allah dan mengharap hanya padaNya .Teladan terbaik adalah rasulullah dan para sahabat. Selain itu para ulama adalah juga merupakan pewaris nabi.


Sent from my iPhone

No comments:

Post a Comment