Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, September 13, 2015

Cinta itu Buta

Cinta itu Buta

sayang menyayangi fitrah manusia
cinta mencintai mainan jiwa

Bersederhana bila bercinta
jangan memberi semua
kelak hati terkecewa

Bersederhana saat bercinta
bila dia main kayu tiga
nanti jiwa sengsara

Bila bercinta
ada batasnya
usah terpedaya
ayat ayat cinta

Bersederhana dalam apa jua
biar mampu membuat timbang tara
jangan kata tidak sangka
dunia ini banyak pura-pura
ia pentas lakonan semata
makanya bila jatuh cinta
biar pandai berkira-kira
bukan memberi segala yang dipinta
sanggup mengadai maruah berharga


Nukilan :
Ummu Iman Ihsan

No comments:

Post a Comment