Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Thursday, September 10, 2015

Tips Keibubapaan



Di majlis ilmu 'parenting' bersama Ustaz Pahrol Mohd Juoi surau Al Kauthar D4 Bandar Baru Bangi pada 1 Jan 2015.

Antara perkongsiannya:

1. Kalau kita berasa sukar mendidik anak bersabarlah. Tengoklah betapa sukar kita nak didik diri sendiri untuk istiqomah solat awal waktu, solat berjemaah, baca Quran, puasa Isnin Khamis dan sebagainy, tambah lagilah untuk mendidik orang lain, maka bersabarlah dlm mendidik.
Dalam banyak keadaan matlamat kita untuk anak-anak sudah benar tapi kebenaran kerap tewas kerana tidak sabar dan tidak bijaksana.

2. Tuntutlah ilmu berterusan walaupun perkara asas. Biarlah kita mati semasa menuntut ilmu.

3. Jangan label anak. Boleh kata anak malas tapi jangan label dia 'pemalas'. Panggil nama anak dengan nama yang baik sebab itu adalah labelnya.

4. Letakkan misi dan visi yang jelas kepada anak. Jadi hamba Allah yang baik. Ilmu wahyu adalah asas menjadi hamba Allah yang baik.

Ditambah dengan acquired knowledge ilmu akademik. Sesungguhnya lebih SUKAR didik anak jadi BAIK daripada didik anak jadi CERDIK.

5. Anak bukan milik kita tapi amanah kepada kita. Didiklah anak mengikut kehendak pemberi amanah. Jangan bawa anak-anak kepada kita, bawalah anak-anak kepada Allah.

6. Ibu sama dengan Ramadhan sebab ibu adalah madrasah anak-anak dan Ramadhan adalah madrasah ummah. Ibu ada cuaca dalam rumahtangga.
Doa ibu lebih mustajab dari doa ayah kerana sayangnya lebih berakar kepada anak daripada ayah.
Sebab itu hadiah terbaik seorang ayah untuk anaknya adalah mencintai ibu anak tersebut (isterinya) sepenuh hati.

7. Pendidikan anak-anak bermula disaat seorang lelaki mencari calon isterinya.

Bagi yang sudah berkahwin dan ada anak-anak tidak terlambat untuk membuat kebaikan, didiklah isteri berterusan. Ceriakan isteri maka cerialah rumahtangga.

8. Didiklah anak dengan Al Quran. Ibnu Sina hafiz pada masa umurnya 7 tahun. Ini antaranya kerana semasa dalam kandungannya ia telah dididik oleh ibu yang hafizah.

Kita bukan hafiz tapi pastikanlah anak-anak sekurang-kurangnya kenal huruf Al Quran melalui kita. Ambillah barakah ini.

9. Ibu bapa pemimpin kepada anak2. Pemimpin yang baik adalah yg besar pengaruhnya kepada anak-anak. Sekarang ini anak-anak tadika lebih percaya ustazah di sekolah dari ibu bapanya.
Anak remaja lebih percaya kawan dari ibu bapanya, akhirnya ibu bapa hilang pengaruh kerana dunia tanpa sempadan amat besar pengaruhnya.

10. Tingkatkanlah pengaruh dari rasa percaya dan kepercayaan. Dalam rumahtangga, dipercayai adalah lebih utama daripada dicintai. Contoh: Berapa ramai isteri yang mencintai suaminya tapi tidak mempercayainya.

11. Walk the talk. Didiklah diri kita dlm usaha mendidik anak-anak kita. Bantulah anak-anak menjadi soleh dan solehah dengan membanyakkan amalan SUNAT. Oleh itu, untuk mendidik anak-anak mengerjakan amalan wajib didiklah diri kita mengerjakan amalan sunat.

12. Niatkanlah kebaikan yang kita lakukan seperti sedekah banjir dan sebagainya sebagai tawasul anak-anak menjadi baik.
"Umpamanya moga sedekah ini, tetaplah solat anak-anakku."

13. Sayangilah anak kerana kita sayang dia bukan kerana dia sayang diri kita. Cth: kita jadikan anak kuda lumba untuk kebanggaan kita. Anak dapat result yg baik terus warwarkan. Manakala anak yang tak dapat elok diamkan dan dimarah krna memalukan kita.
Jangan membezakan anak yang pandai dengan yang kurang pandai.
Sedikit perkongsian untuk kebaikan bersama walaupun diri serba kekurangan.

Dikongsikan dari group WA



Di majlis ilmu 'parenting' bersama Ustaz Pahrol Mohd Juoi surau Al Kauthar D4 Bandar Baru Bangi pada 1 Jan 2015.

No comments:

Post a Comment