Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Sunday, September 13, 2015

Wanita penghuni syurga


Bismillah,

Alhamdulillah, bersyukur kita dilahirkan dalam iman. Moga kita kekal dalam iman dan kekal dalam ajaran Islam yang benar.

Wanita penghuni syurga, itulah idaman semua. Bahkan orang kafir seperti Yahudi dan Kristian juga mahu masuk syurga. Apalagi diri kita. Dalam buku 10 Tokoh Idola Muslimah ada beberapa wanita yang telah diberi jaminan oleh Allah bakal menjadi penghuni syurga, bahkan mereka itu seorang wanita hebat dimata semua insan.

Menjadi wanita penghuni syurga sudah pasti ia tidak mudah bagai dikata. Pastinya ada ujian dan cabaran yang ditempuh. Calon syurga pastilah hebat karakter dan sifatnya. Pendek kata hampir sempurna segenap perkara. 

Wanita hebat cabarannay juga hebat. Bagaimana kita mahu berimpian mahu menjadi wanita hebat jika ujian dan cabaran yang sedikit kita sudah mula putus asa. Bagaimana mahu menjadi penghulu syurga jika kita kerap tewas dengan ujian kesabaran. 

Lihat bagaimana cekalnya Asiah Muzahim yang bersuamikan manusia paling zalim sepanjang zaman. Tak lain Firaun yang cukup terkenal dengan raja yang zalim. Namun sabanrya Asiah mendidik hati dan jiwa, mendekati Tuhan saat terbeban dengan suami yang tidak beriman. Ada dikalangan kita yang keluh kesah saat suami tidak kenal sejadah, jauh dari agama. Maka tirulah watak Asiah, sabar dalam iman. Maka Allah menjaga dirinya dari Firaun yang maha zalim.

Ambil iktibar dengan Maryam binti Imran, sabarnya beliau saat difitnah. Kuatdan cekal membawa diri dan kandungannya, hingga Allah memberikannya putera yang dilantik menjadi Nabi, Isa Al Masih. Lalu saat dugaan fitnah datang pada kita, jangan cepat melatah. Bersabar dengan bersolat, mengadulah padaNya. Dia Maha Mendengar. 

Wanita penghuni syurga, sudah pasti dirinya dekat dengan Rab al Aalamin, semakin diuji semakin teguh iman, semakin banyak beribadat bahkan hati semakin pasrah dan redha kerana tahu dan faham, hidup ini hanya memastikan ibadat yang sempurna, akidah yang suci, amalan yang diterima untuk mencari redhaNya.

Wallahuaalam.

No comments:

Post a Comment