Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Tuesday, November 22, 2011

Apa beza mak kita dan mak anak kita?

Seorang sahabat FB menyuarakan persoalan APA BEZA MAK KITA DAN MAK ANAK KITA?Memangnya berbeza ibu kita dan isteri kita. Kenapa saya katakan demikian? Kerana ibu  dan isteri adalah dua status yang berbeza walaupun berkongsi gelaran wanita.  Ibu sudah pasti berada di tempat yang teratas, tiada yang dapat mengambil tempatnya hatta siapa sekalipun.. ibu  dan isteri adalah dua status yang berbeza walaupun berkongsi gelaran wanita. Ibu sudah pasti berada di tempat yang teratas, tiada yang dapat mengambil tempatnya hatta siapa sekalipun..hatta berlainan agama sekalipun...Kita akui mungkin antara isteri dan ibu kita mereka mempunyai citarasa yang sama, atau apa-apa sahaja persamaan. perlu diingat kita sering mendengar permasalahan antara mertua dan menantu, ada yang terlalu melebihkan isteri dari ibu sendiri, ada juga yang memenangkan ibu hingga kebajikan isteri menjadi terabai. Jika para suami tahu tentang tanggugjawab kepada ibu dan tanggungjawab kepada isteri serta mengetahui keutamaan dalam sesuatu perkara maka untuk menyempurnakan keduanya tidaklah susah. Bagi yang bergelar isteri dikatakan syurga isteri adalah dibawah tapak kaki suami, manakala yang begelar anak pula syurganya dibawah tapak kaki ibu. Perlu difahami untuk ita mengambil temapt di syurga milik Allah kita perlu mentaati Allah dan Rasul serta menghormati kepada ke dua ibu bapa kita dan juka kita bergelar isteri kita perlu menjalankkan tanggungjwab kita sepeunya, jika bergelar sebagai ibu, kita pelru menjadi ibu yang boleh menjadi contoh terbaik kepada anak.anak. Pesanan buat suami berusahalah menghargai ibu bapa ketika mereka masih ada dan menyayangi isteri sepenuhnya semoga rumahtangga kekal bahagia.

No comments:

Post a Comment