Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, November 21, 2011

Masih Belum Terlambat

Ada saatnya kita amat merindu pada insan yang telah pergi, kita teringat masa kita lalui bersama dengannya. Mungkin dia ibu kita, bapa kita atau saudara kita atau sesiapa sahaja yang rapat dengan kita atau pernah hadir dalam kehidupan kita…Kita adakala mengharap andai masa itu mampu kita putarkan kembali untuk kita menikmati masa bersama itu…kita pastinya mengharap andai mereka berada disamping kita untuk kita berikan sesuatu yang mahu kita berikan yang sewaktu mereka ada disamping kita, kita lupa untuk menyatakan kita menyayangi mereka…kita tidak berkesempatan menghargai mereka…bahkan kita tidak mengendahkan mereka saat kita mempunyai peluang itu…Malang apa sahaja yang ingin kita lakukan..ucapkan…kita tidak mampu mengembalikan suasan itu lagi..kita hanya mampu bernostalgia..tapi kita masih mampu untuk sedekahkan FATIHAH buat mereka yang sudah pergi. Kalian yang masih punya kesempatan…masih belum terlambat untuk memberi dan menghargai insan tersayang…sebelum dia tiada hargailah dia..ucaplah terimakasih padanya…masih belum terlambat untuk kita lakukan sesuatu…

No comments:

Post a Comment