Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Saturday, November 19, 2011

MENJADI SEORANG YATIM ADALAH HIKMAH BUKAN KEBETULAN


Menjadi seorang anak yatim di usia yang kecil sebenarnya memberi banyak hikmah dan pengajaran buat diri. Pengalaman sepanjang perjalanan merentas liku kehidupan memberi seribu erti buat diri. 

Ada ramai yang mengeluh kenapa diri dipilih menjadi yatim? Kenapa tidak sipolan atau sipolan. Bahkan ada juga yang mengatakan kalaulah aku masih beribu dan berbapa. Atau juga mengandaikan jika ibu atau bapa masih ada sudah pasti ini tidak akan berlaku...

Wahai diri yang yatim..bertuahnya kamu kerana menjadi yatim itu satu hikmah. Lihat kepada junjungan besar Rasulullah s.a.w. Baginda dilahirkan yatim saat diri lahir ke dunia dan pada usia yang masih kecil lau bergelar pula yatim piatu. 

Bagi kita mungkin merasa...alangkah malangnya.. Sebenarnya menjadi yatim itu ada hikmah yang besar andaikata diri boleh memahami hakikat kejadian dalam hidup, ia mampu memberi manfaat yang jelas andai diri mampu menjadikan yatim itu sebagai jambatan yang membolehkan diri merentas satu fasa kehidupan yang bersandarkan pada realiti bahawa:

a)      kehidupan amat singkat.
b)      menyayangi manusia sekadarnya kerana meletakkan Allah ditangga pertama
c)      menjadi diri sendiri dan sentiasa berdikari
d)     menyedari siapa diri walau diberi seribu kehidupan..
e)      melihat dari mana kita dating dan ke mana kita akan pergi.
f)       menyedari bahawa kejayaan bermula dari diri sendiri.

Sesungguhnya diriku bersyukur diuji labih awal dengan kehilangan, Ini bukan bermakna penulis gembira dengan ketiadaan ayah di sisi, namun ia memberikan dorongan bahawa diri perlu mengenal Siapa aku? Bagaimana mengilap potensi yang ada bagi membina identiti  Muslim yang sebenar.
Wallhuaalam.

No comments:

Post a Comment