Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, November 23, 2011

Kisah Si Jurujual

Lama ku simpan cerita ini namun rasanya aku ingin berkongsi moga kalian jadikan iktibar dalam menjalani kehidupan...ibarat yang sering aku ingat pada diri disitu bumi dipijak, disitu langit dijunjung. Aku yakin moral ceritaku ini pasti ada juga yang berlaku pada orang lain yang senasib denganku..
Dari dulu aku suka dilihat biasa-biasa, sederhana..aku suka pakai sandal biar buruk asal tidak menyakitkan tumit dan melenguhkan betis bila berjalan..suka pakai baju kurung kain kapas kerana selesa sewaktu hari panas..beg tanganku lusuh tidak mengapa asal tidak menyakitkan bahuku menyandang...pendek kata aku tidak kisah asalkan mudah dan ringkas...Bila sebut tentang kendreaan ada masa-masa aku suka memilih kenderaan awam. Pasti ramai yang tidak percaya, tapi disitulah aku belajar dari pemerhatian, muhasabah diri dengan melihat situasi dan reality kehidupan.
Al kisah aku tidak berniat mengikut suami pada hari itu, namun entah mengapa hati rasa ingin berjalan-jalan ke satu tempat yang belum aku kujungi. Fikirku ada baik sementara suami menyelsaikan hal kerja aku menunggu sambil window shopping di satu gedung hebat di tengah bandaraya. Saat suami meninggalkan aku berhampiran gedung popular kunjungan warga dia menghulurkan note RM100...katanya “Nah beli la apa-apa ayang nak”...hmm dah suami bagi aku ambik la..dalam handbeg ada separuh ribu.. tapi aku ingatkan diri aku hanya nak tengok2 bukan nak membeli..payahnya aku nak jadi sederhana tapi bila duit ada di tangan bahaya padaku..sebab bila ada yang berkenan memang mudah duit hilang ditangan.
Saat aku mula melangkah masuk maka adalah beberapa jurujula yang mengikut aku ke setiap ceruk aku berjalan..sambil mereka tak berhenti mecandangkan kain itu ini..Besar gedung ini..aku kali pertama mengunjngi gedung ini sejak ia di buka. Kesian dengan adik-adik jurujual yang begitu bersungguh berkempen tujuk itu ini..aku kata..”takpe dek..akak minat nak tengok kain cotton” kataku..akak nak yang gred macam mana? kat sini ada yang murah, kat tingakat  .... ada mamcam2 pilihan..akak boleh naik atas..”Jelas jurujual itu berhemah..
Kaki aku pantas menuju tempat yang dimaksudkan. Hem ramai juga orang yang sedang melihat-lihat membelek pelbagai jenis kain walaupun gedung baru sejam dibuka...Akum ula melihat2..disekililing ku ada beberapa makcik ala2 gaya datin..maklum aku tengo baju yand dipakai bukan calang2 rega...ibarat sekilas ikan di air dah tahu berapa harganya.. Pencarian ku bila memilih cotton adalah mencari yang sesuai serta sedfap untuk aku pakai..tiba-tiba dating seorang jurujual bertanya”akak cari kain apa?” “ Oh akak tengok-tengok je dulu...cantik-cantik kain disisni ye...”pantas aku menjawab. “ kak yang bahagian ini semua mahal-mahal..semeter seratus ke atasa” jelas jurujual itu. “ Ye akak tengok harga di sini..tapi ada diskaunkan?” Kataku memahami seolah aku tak layak menengok kain disitu...tak setaraf dengan orang sekeliling ku yang semua rata2 bergaya. “Akak pilih dulu mana yang akak nak, nanti kita bagi diskaun” jawabnya dengan perasaan tidak senang sebab aku bercakap tentang diskaun..hmm agaknya makcik2 kayo tu tak minta diskaun kot..nak buat macam mana dek..akak ni kurang duit bukan takde duit..sempat hati kecil ku mendesis. Lepas satu rak ke satu rak aku melihat, hati tiba-tiba berkenan pada satu jenis corak cotton yang memikat hati. Penjual disebelah aku tunjukkan kain yang sudah aku pilih. “Agak-agak berapa ye selepas diskaun corak yang ini?”tanyaku bersopan. “ kak yang ini mahu dua ratus lebih sepasang, kalau akak nak yang murah macam yang akak pakain ni harga dia RM25 je semester, mari saya tunjukkan pada akak”. Berderau dan tergugat kesabaran ku saat jurujual itu dengan penuh berhemah menghinaku..mentang-mentang la akugaya selekeh..ada dikata aku pakai baju harga rm25 ringgit maka aku tak payah nak mimpi pakai baju mahal...mujur aku sempat mengucap, sebenarnya aku dah biasa dilayan begini terutama bila aku gaya macam surirumah tak cukup budget nak membeli. Pelik juga aku nak kain itu dia pulak cadangkan yang murah...kesian sungguh aku dengan jurujual ni..kesian dengan cara dia melayan pelanggannya dengan cara yang begitu hipokrit. Tak banyak cakap aku kata “takpe dek bagi akak dua pasang yang rm25 ringgit tu..” Aku tak tahu kenapa aku perlu beli benda yang bukan kemahuan aku. Aku cepat mengatakan dua kerana kain tu walaupun aku tak berkenan tapi boleh la aku jahitkan baju pada dua orang dara sunti ku..yang yenya aku bukan kisah dengan harga,bukan kerana aku kaya...malangnya kain yang ditunjukkan tu tak ubah kain sarung bantal..dah la tu baju yang kau pakai ni tiga tahun dulu aku beli di GULATIS..reganya tak la mahal kurang berapa ringgit seratus..tapi takpelah dah dia kata baju aku rm25 ringgit suka hati dialah..ada aku kisah?hi..hi aku kisah juga pada mulanya nak cakap..tapi aku rasionalkan diri..takde gunanya layan ornag yang macam BAGUS.. selesai memotongk ain kau disuruh bayar ke kaunter jualan..selsesai membayar aku ingin berpatah balik pad arak yang terletakknya kain yang aku berkenan tadi..maklum aku takut aku balik tak lena tidur..tapi kalian nak tahu jurujual tu kata apa? “ kak, akak boleh naik lift kalau nak turun”sambil menunjukkan pintu lift kepada ku...Subhananllah sekali lagi aku seperti nak je cakap sesuatu pada jurujula tu..tapi hati aku mengatakan “be cool..you learn something new today...so be yourself...”..aku terfikir masa dalam lift..apa la jurujual ni mentang-mentag aku bukan gaya seorang kaya ada kep atut aku dilayan sebegini rupa..
masa turun keluar dari gedung itu, ada beberpa jurujula bertanya..”akak..boleh tengok lagi kak..” hem dalam hati aku bye.bye la dek..this is the last la akak dating sini...Keluar dari gedung itu aku tak tahu nak ke mana..suami belum dating..kaki aku merayap berjalan ke gedung sebelah..gedung yang juga ‘fofular’ jenamanya dengan pelbagai jenis tuduun. hati aku sudah suram untuk membeli dek layanan first class sebelum ini..Belum sempat mata memandang tudung yang terpamer, seorang jurujula manis dating menyapa..alahai..memang jurujula ni kau boleh buat menantu kalau ada anak lelaki...cair aku dibuatnya..tudung yang beli kat rumah pun ada yang belum dipakai..nak beli lagi..aku kata padanya..”dek..akak ni tak mampu nak beli tudung yang mahal2 gini, tengok la gaya akak pakai ni..baju rm25 ringgit nak dimatch dengan tudung harga beratus, tak payah la dek..ni tudung yang akak pakai ni rm5 je..okay apa?” Adik itu penuh sopan menjawab, “Alah kak,beli la cantik takpa kalau akak pakai tudung ni, akak lagi Nampak bergaya” Takpelah dik akak tengok-tengok je..” jawab aku yang sebenarnya hati sudah cair dengan layanannya yang begitu berbeza dengan jurujual sebelum ini.
Tengah membelek-belek tiba-tiba tak semena suami ku dating, kereta di pakir betul-betul depan gedung. Kurang asam suami aku ni ada ke patut parking depan kedai. desis aku dalam hati. Dia berjalan masuk sambil tersenyum “ hah, ayang dah beli ke mana yang nak..beli la nanti bila-bila tak free pula nak datang..” Aku terus bertanya “ awat bang parking kereta betul-brtul denap kedai? “ Tanyaku tak puas hati. “ Eh salah ke? Dah kebetulan kosong” jawab suami ku selamba. Si jurujual yang sedang memerhatikan kami terus menyampuk, “Akak, suami dah bagi green light tu..akak pilih la..”
Lepas tu tak menang tangan si jurujual menunjukkan segala macam jenis tudung, yang ekslufis konon yang best buy macam...aku dalam hati...macam ni punya jurujual memang cepat kaya tokey gedung. Akhirnya aku berkata kepada jurujula tersebut.”dek..udah-udah le tunjuk akak itu ini..akak ni tak kisah nak beli...dengan kepandaian awak melayan pelanggan sebagus ini, orang yang tak nak beli pun akan beli...akak ni geram dengan layanan jurujual sebelum ini...”   Eh sapa tu kak, saya mesti kenal dia orang tu...” jawabnya. “tak payah la awak tahu dek..nanti jadi mengumapt pula..Cuma aka nak pesan satu pada awak..siapapun pelanggan yang dating, bagaimana cara dia berpakaian, selekeh ke..bergaya ke..layanlah dia sebaik-baiknya. Akak faham kadang-kadang pelanggan ni pun macam-macam kerenah. Pada akak, kalau dilayan dengan baik rasanya pelanggan itu akan dating berkali-kali..” Panjang lebar aku menasihati jurujual yang sudah begitu mesra sehingga sempat kami berkongsi pelbagai perkara.
Di atas kebaikan layanan si jurujual itu maka tiga helai tudung aku beli...dan sebelum aku beredar dari gedung itu aku sempat memberikan sebuah buku tulisanku kepadanya. (kebetulan ada beberapa naskah dalam kereta). “Kak, akak menulis buku ke?” Tanyanya. ”Boleh bagi nombor telefon akak..ada kesempatan saya boleh hubungi”. Aku sempat memberikan bisnes kad sambil berlalu....
Hamper setengah tahun aku tidak kunjungi gedung itu. Moral of the story...kadang-kadang manusia suka memilih bulu...ada juga yang rasa diri mereka macam bagus dan ada juga yang inginkan layanan setimpal tak kira mereka itu siapa...sedangkan reality kehidupan mansia ada yang hipokrit dan suka pilih bulu...

No comments:

Post a Comment