Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Wednesday, November 30, 2011

INILAH LUMRAH KEHIDUPAN

Ada masanya kita merasakan kita tidak diperlakukan seadilnya sebagaimana orang lain. Kita seperti berada dalam keadaan yang disebut ‘berada di tempat yang salah dan juga masa yang salah’ (at the wrong time and at the wrong place). Kita merasakan seperti segalanya tidak menyebelahi diri kita. Ada masa kita tidak dilihat bukan sebagai asset tapi sebagai liability. Kita kurang nilainya dibanding orang sekeliling kita Ada ketikanya orang lain dilayang first class tapi kita yang lebih berhak dilayan sebagai third class. Begitu juga dalam hal-hal lain, kita merasa diri seperti dianak-tirikan…
Siapkah yang bersalah? Mereka yang melakukan begitu kepada kita? Atau keadaan sekeliling kita memang sentiasa tidak berpihak kepada kita? Jika orang lain yang berada di tempat kita keadaan tidak akan jadi begitu? Berilah sejuta persoalan pastinya kita tidak mampu memberikan jawapan yang terbaik melainkan SATU JAWAPAN….
DIA..YAKNI ALLAH YANG MAHA ESA…dia ingin menguji kita dengan ujian tersebut, kerana dengan ujian sebegitu kenal siapa diri kita sebenarnya…kita tahu apa ewrtinya setiap sesuatu yang berlaku bahawa DIA ingin mendidik kita menjadi DIRI yang kental dan kuat saat diuji…menjadi insan yang sentiasa tunduk dan mengharap hanya padaNYA.
Merasa diri sabar…sabarkah kita dengan ujian itu?
Merasa diri tabah…tabahkah kita dengan dugaan itu?
Merasa diri kuat…kuatkah kita dengan cabaran itu?
Jawapan kepada persoalan itu hanya kita yang mampu memberikan jawapannya..jika tiada lagi jawapan yang ada, yang mampu kita lakukan adalah berdoalah kepadaNya, mohonlah kepadaNya dan mintalah kepadaNya…moga kita diberi kekuatan, ketabahan, dan kesabaran dalam menjalani segala cabaran ini…ingatlah pasti ada sesuatu yang Allah simpan untuk kita, mungkin tidak hari ini tapi suatu masa yang hanya Dia yang tahu..

No comments:

Post a Comment