Sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat kepada mukmin

"Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang yang beriman (mukmin), jiwa dan harta benda mereka dengan memberikan syurga kepada mereka, disebabkan mereka berjuang di jalan Allah, …. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan dan itulah kemenangan yang seagung-agungnya". (At-Taubah: 111)

Perjalanan kehidupan seseorang menuntut kepada suatu perjuangan yang terkandung didalamnya nilai pengorbanan. Seseorang pejuang sudah pasti mengimpikan suatu kejayaan yang memerlukan pengorbanan. Seiring dengan pengorbanan itu sudah pasti perlukan ketabahan, keyakinan, semangat dan matlamat kejayaan yang jelas dan jitu demi memastikan kejayaan yang dimiliki akan membuahkan kebahagiaan kepada si pejuang. Sesungguhnya kehidupan adalah memberi bukan sekadar menerima...ia juga untuk dimanfaatkan sebagai bekalan kehidupan abadi.

“Ya Allah, ampunilah kesalahanku, kebodohanku, sikapku yang melampaui batas dalam urusanku, dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. Ya Allah, ampunilah kesungguhanku, kelalaianku, kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku.” (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Monday, November 21, 2011

PILIH KASIH

Kita seringkali bertanya dan menyoal kenapa perlu ada pilih kasih? Mengapa tidak boleh berlaku adil? Wajarkah melihat pada satu sisi sahaja? Lihatlah sesuatu itu dari sudut pandang orang lain. Jangan ada ‘bias’. Jangan kira siapa dia di mata kita, lihat dengan mata hati bukan dengan penglihatan zahir. Pilihan pada sesuatu perkara itu jangan melihat pada kepentingan diri sendiri semata hingga kita menzalimi orang yang berhak! Jika tidak berlaku adil kerana mengamalkan ‘favorutisme’ atau bersikap pilih kasih, mungkin kita terlepas hukuman dunia..ingat di akhirat ada bahagian untuk kita. Ingatlah perbuatan pilih kasih sebenarnya menidakkan hak orang lain. Allah itu adil sifatNya, hari ini kita terlepas, ingat anak cucu kita boleh menerima nasib yang sama. Adakah kita sedar akan perbuatan ini? Biasanya manusai susah menilai diri..Alasan kita beri kerana begitu begini..Jangan dikira siapa dia, keturunan mana, pangkat apa, bukan kesukaan kita, fikranya berbeza..Siapakita ingin menidakkan hak dan rezeki orang, jika itu hak dia maka berikanlah. Jangan jadi manusia yang egois dengan diri. Jika anda pernah merasa atau seringkali diperlaku begini sekian kali…hingga adakala kita merasa hinanya diri…dek kerana pilih kasih..Biarkan..tidak mengapa..ada manisnya kita diperlakukan begini..tidak mengapa kita tidak dipilih biar kita yang paling berhak..Apa manisnya kita diletak dalam situasi begini. Mudah saja jawapannya..kerana Allah memberi kita peluang untuk mengenal diri dengan mengenal sikap orang lain, melihat dan memerhati sikap orang lain yang buruk bukan untuk ditiru, ia mengajak kita untuk kenal diri…jika sakitnya hati, pedihnya rasa saat diri dizalimi, maka itu peringatan Allah untuk kita..Apa dia? Jangan ulangi itu pada orang lain…jika kita melakukan perkara yang sama..maka..kita sebenarnya tergolong dalam ORANG-ORANG YANG MENZALIMI DIRI SENDIRI sama seperti  dia…

No comments:

Post a Comment